Reakce sociálních sítí na nového majitele deníku Washington Post, kterým se v pondělí stal zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos, na sebe nenechaly dlouho čekat. "Manželka ho poprosila, ať cestou domů koupí nějaké noviny," vtipkovalo se mezi uživateli.

Nebylo to poprvé, co se "nějaký miliardář" rozhodl investovat do na první pohled nepříliš atraktivního a spíše uvadajícího odvětví. Podle Davida Carra, mediálního analytika deníku The New York Times, se z vlastnictví tištěných titulů mezi boháči v posledních letech stává jakýsi trend.

"Samozřejmě existují i jiné drahé koníčky, ale kolik můžete vlastnit veteránů nebo krajinomaleb z 19. století? Noviny sice zisk nepřináší, ale jejich vlastnictví se stalo novou formou okázalosti," napsal Carr.

Buffett začal v rodném městě

Warren BuffetJeště na valném shromáždění akcionářů Berkshire Hathaway v roce 2009 Warren Buffett trvdil, že by "většinu amerických novin nekoupil za žádnou cenu" kvůli jejich nekonečným ztrátám.

O dva roky později nicméně neodolal a lokální list z jeho rodného města, The Omaha World-Herald, byl jeho.

Další Buffettovy nákupy prokázaly, že se nejslavnější investor na světě rozhodl vsadit na malé deníky. Příkladem je akvizice skupiny Media General v květnu 2012 v hodnotě 142 milionů dolarů, kterou Buffett získal 63 lokálních titulů na jihovýchodě USA.

Konečně i slogan dceřinné společnosti, která Buffettova média spravuje, zní: "Smysl pro komunitu. Ten zajišťují BH Media."

K Red Sox Henry přibral i Globe

Na lokální titul si našetřil i John Henry, majitel baseballového týmu Boston Red Sox a fotbalového klubu FC Liverpool. Na počátku srpna se se společností New York Times dohodl na odkoupení divize New England Media, tedy i deníku The Boston Globe, za 70 milionů dolarů v hotovosti.

John Henry, majitel Boston Red Sox a FC Liverpool"Tento prosperující, dynamický region potřebuje silný a stabilní The Boston Globe, který bude dlouhodobě hrát zásadní roli v místní komunitě," citovala média Henryho prohlášení.

Neboli můžeme očekávat, že se Henryho tým pokusí deníku vrátit zašlou slávu.

The Boston Globe, kdysi jeden z neprestižnějších amerických deníků koupila společnost The New York Times v roce 1993 za 1,1 miliardy dolarů - jednu z největších částek, která kdy byla za tištěný titul zaplacena.

Mimochodem, ve společnosti, která vydává stejnojmenný prestižní deník, vlastní 8procentní podíl nejbohatší muž světa, mexický telekomunikační magnát Carlos Slim. 

Zakladatel eBay podporuje investigativní žurnalistiku

Někteří zámožní investoři mají k médiím aktivističtější přístup. Například zakladatel internetového aukčního obchodu eBay a filantrop Pierre Omidyar v roce 2010 založil investigativní server Civil Beat, který pokrývá veřejné a politické dění na Havaji.

Ne všechny americké deníky ovšem nové miliardářské majitele vítají. Když letos na jaře na veřejnost prosákly záměry bratrů Davida a Charlese Kochových zakoupit podíl ve společnosti Tribune (vlastní deníky The Los Angeles Times, The Chicago Tribune nebo The Orlando Sentinel), začaly se množit petice zaměstnanců požadujících, aby majitelům Koch Industries nebyl obchod umožněn.

Kochovi jako známí konzervativci a podporovatelé hnutí Tea Party se liberálně zaměřeným deníkům jako případní noví vlastníci prostě nezamlouvali.

Sám Bezos uznává, že jeho investice do médií není jako zakoupení nové vily, ale spíše nepředvídatelná partie. "Nemáme žádnou mapu a plánování naší cesty nebude jednoduché. Musíme si ji vytvořit sami, což znamená - experimentovat," prohlásil nový majitel The Washington Post.

Miliardáři investují do médií i v Česku. Majitel Agrofertu Andrej Babiš na konci června koupil vydavatelství Mafra, díky kterému chce po vzoru Warrena Buffetta posílit regionální noviny. Vydavatelství Economia a.s., pod které patří Hospodářské noviny, časopis Respekt i IHNED.cz, zase vlastní Zdeněk Bakala.

Související