Co byl jeden z nejčastějších sloganů prezidentské volby? Transparentnost. Hlavně při financování kampaně. Dnes pozorujeme výsledek. Máme hlavu státu, jejíž kampaň financovaly neznámé osoby nastrkující prostředníky. Další prezidentský kandidát s podezřelými, náhle se vynořivšími sponzory, se stal ministrem financí. A základní otázkou je, zda zájmy státu pro ně někdy nebudou méně důležité než přání skrytých donátorů.

Ne že by předchozí vlády byly vzorem průhlednosti. Ale ve stranách, které je tvořily, se nakonec našel vždy nějaký nespokojený člen, který podvody s financováním vynesl na světlo. A tak jsme se dozvěděli o dávno mrtvých dobrodějích ODS, tajných schránkách ODA na Panenských ostrovech nebo penězích pro ČSSD maskovaných jako členské příspěvky. Nutnost předkládat finanční zprávy, jež média vzápětí podrobně rozpitvala, pak přece jen zatlačila financování stran do přijatelnější polohy.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se