Obchodní řetězec Billa se chystá masivně expandovat. Do roku 2019 má v Česku vyrůst až stovka nových supermarketů této značky.

„V následujících šesti letech očekávám, že ještě vyrosteme o třicet až padesát procent, co se týče množství supermarketů v Česku. To znamená otevření šedesáti až sta dalších obchodů,“ prohlásil generální ředitel Billy pro Česko a Slovensko Jaroslaw Szczypka v exkluzivním rozhovoru pro HN. Pro česká média promluvil poprvé po šesti letech.

Šedesát obchodů Billa otevře, pokud bude stavět sama. Uvažuje však také o nákupu prodejen od jiných řetězců. To by znamenalo nárůst počtu supermarketů až o polovinu. Billa v současnosti v Česku vlastní 204 obchody.

Szczypka v roce 2007 předpověděl, že jeho společnost během šesti let postaví padesát prodejen. Tento plán Billa nehledě na krizi splnila. Firma koupila 97 supermarketů Delvita v roce 2007 a o rok později převzala 34 prodejen Plus od mateřské společnosti REWE Group.

Billa navíc letos začíná stavět sklad o rozloze padesáti tisíc metrů čtverečních (z toho bude 25 tisíc metrů čtverečních zastavěné plochy), který bude stát v okolí centrály, jež se nachází nedaleko Říčan u Prahy. Víc informací Szczypka odmítl poskytnout.

Szczypka zároveň připustil, že jeho společnost uvažuje o tom, že v Česku rozjede koncept sítě luxusních obchodů Billa Corso. Ty dnes fungují například v Rakousku. „Přemýšlíme o tom. Ještě jsme se ale nerozhodli, jestli do toho půjdeme, nebo ne,“ řekl Szczypka.

Billa v Česku vykazuje stabilní roční tržby na úrovni dvaceti miliard korun. Přesto se v roce 2011 dostala do ztráty 63 milionů korun (při tržbách 20,2 miliardy korun). Za loňský rok Billa své výsledky ještě nezveřejnila.

„Myslím, že se nám podařilo najít ideální způsob, jak zvýšit naše tržby. Ať už přes rekonstrukci obchodů, investice do nového sortimentu, vyřazení sortimentu, který pro zákazníka nebyl tak zajímavý,“ hodnotí Szczypka.

Billa je v rychlosti expanze v současnosti na trhu výjimkou. Například řetězec Albert nizozemské společnosti Ahold, který Szczypka označil za hlavního konkurenta mezi supermarkety, otevírá ročně maximálně jednotky nových prodejen. Ahold na českém trhu dlouhodobě bojuje. Má sice největší tržní podíl a roste mu obrat, ale teprve v roce 2011 se vrátil k zisku.

„Náš zisk je stále velmi nízký. Musíme ještě dál růst, abychom v rámci celé skupiny byli dostatečně atraktivní a měli jsme důvod dál investovat,“ řekl šéf řetězce Jesper Lauridsen v nedávném rozhovoru pro HN.

Velký rozhovor s Jaroslawem Szczypkou přinášejí středeční Hospodářské noviny.

ctete streda