„Jde o největší evropské dodavatele a sice španělskou společnost Indra a francouzský Thales,“ uvedl exkluzivně pro týdeník Ekonom Jan Klas, generální ředitel ŘLP.

 

Tendr proběhl formou soutěžního dialogu, což není podle Klase tradiční jednoduchá forma už proto, že zadat všechny nezbytné parametry bylo náročné. Specifikace pro nový systém totiž zahrnuje téměř tři tisíce uživatelských požadavků. „V současné době jsme ve finále. Máme hotovou finální specifikaci, kterou jsme předali oběma firmám. Ty nám své nabídky předají do konce července,“ upřesnil generální ředitel ŘLP. Pro týdeník Ekonom odhadl, že do konce září nabídky vedení ŘLP vyhodnotí a oznámí výsledek. Zásadní pro výběr bude termín dodání, cena a samotné splnění uživatelských požadavků.

 

Podle předběžných odhadů by se cena nového systému měla pohybovat kolem jedné miliardy korun. Klas odhaduje, že z vlastního zájmu půjdou uchazeči se svými nabídkami pod tuto sumu. „I proto, že jsem dal oběma uchazečům najevo, že nejsme v situaci, kdy bychom byli v časové tísni. Nemůžeme tak být tlačeni do něčeho, co nechceme,“ míní Jan Klas.


Vzhledem k dobré finanční kondici ŘLP má firma připravenou dvoutřetinovou hotovost z uvažované jedné miliardy investice. Přesto jedná o úvěru, i když není jasné, zda jej využije. „Odhadoval bych úvěr mezi nulou až čtvrt miliardou,“ uvedl Jan Klas, generální ředitel ŘLP.

 

V současné době ŘLP slouží dvacet let starý systém EUROCAT 2000. Už je na něm obtížné realizovat změny, které jsou nutné kvůli novým technologiím i evropským předpisům. Pro lepší představu je dnes trendem datová komunikace. Například v letectví to znamená, že identické informace, stejné vyhodnocení dat má k dispozici v tutéž chvíli jak personál na palubě letadla tak řídící středisko na zemi, čímž se snižuje potřeba a zátěž související s hlasovou komunikací. Ale také zlepšuje fungování řady systémů poskytujících výstražné funkce a umožňuje řešení konfliktů na taktické bázi.

 

„EUROCAT 2000 již bohužel není kapacitně schopen tyto nové funkce absorbovat. Kolegové z provozu to charakterizují tak, že stávající systém označují za starý strom, na který nelze naroubovat nové větve,“ vysvětluje šéf ŘLP.

 


 

obalka ekonom 252013 

- Řízení letového provozu expanduje do světa. Na jaké země má zálusk?

- A dá se těžit z pozice českého vzdušného prostoru v rámci Evropy?

Rozhovor s Janem Klasem najdete v novém čísle týdeníku Ekonom (25/2013).

Související