Druhá největší tabáková společnost na americkém trhu a producent značek Camel nebo Pall Mall - Reynolds American - právě uvádí na trh svou první vlastní e-cigaretu. Tedy baterií poháněné zařízení, které neprodukuje cigaretový kouř, ale jen páru. Chování největších producentů, přezdívaných Big Tobacco, tak ukazuje, že i zavedené společnosti jsou nuceny hledat alternativy ke klasickému kuřivu.

Altria, výrobce cigaret Marlboro a zároveň největší americký producent tabákových výrobků s přibližně polovičním podílem na trhu, plánuje stejný krok ještě letos. Prvním větším cigaretovým producentem, který se naplno vydal tímto směrem, byla společnost Lorillard, která investovala do vlastních elektronických cigaret 135 milionů dolarů.

"Je to fantastická obchodní příležitost, kouření e-cigaret je faktorem, který nyní mění tabákový byznys," prezentoval pro Financial Times čerstvé kroky své společnosti šéf Reynolds Dan Delen.  Za pravdu mu dává i analýza Goldman Sachs, která odhaduje, že v roce 2012 trh s elektronickými cigaretami generoval prodeje v celkové výši 300 milionů dolarů a předpokládá se, že v několika dalších letech už se bude jednat o miliardu.

Toto číslo se ale stále může zdát jako mizivé procento z celého amerického tabákového trhu, který má nyní hodnotu okolo 90 miliard dolarů. To, co velké hráče na e-cigaretách evidentně zajímá, je fakt, že se jedná o jedno z velmi mála odvětví tabákového byznysu, které stále roste. Podle statistik za poslední půlrok totiž vyzkoušelo 30 % amerických kuřáků.

I e-cigarety se možná dočkají regulace

Výhodou elektronických cigaret je totiž prozatím to, že se na ně nevztahují daňová a zákazová opatření, která v posledních letech omezují kouření a tím pádem i snižují prodej klasických tabákových cigaret. Ten podle analytiků totiž klesá o tři procenta ročně. Je tak logické, že se velké americké firmy snaží rozšířit svou přítomnost na elektronickém trhu, kde zatím převládají po internetu prodávané e-cigarety z Číny. Podle Raye Storyho, předsedy Tobacco Vapor Electronic Cigarette Association, mají firmy Big Tobacco dobré předpoklady uspět například díky svým rozvinutým distribučním sítím.

I na poli elektronických cigaret se ale objevují z pohledu tabákových producentů hrozby, které stojí za úpadkem jejich klasického byznysu. Podle šéfa Reynolds Delena totiž i tento trh začíná čelit podobným opatřením. Zatím pouze záměr regulovat trh s elektronickými cigaretami totiž ohlásil Americký úřad pro kontrolu potravin a léčiv.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru