V pátek v noci po půl roce opět odstartují přímé lety mezi New Yorkem a Prahou. Vrací se ale v pozměněné podobě. Byznys třída například nově nabídne sedadla sklopná do podoby lůžek, největší změna ale čeká na cestující v New Yorku.

Letadla nebudou přistávat na zastaralém třetím terminálu letiště JFK. Starý terminál vybudovaný v sedmdesátých letech se ve čtvrtek uzavřel a všechny lety Delty už směřují na nově vybudovaný čtvrtý.

Nový terminál má usnadnit přestupy a zatraktivnit tak nabídku Delty oproti konkurenci. New York má vysoký podíl cestujících, kteří jsou ochotni platit za byznys třídu, tedy násobně víc než kolik stojí sedadlo v ekonomické. Kdo získá významný podíl na dálkových letech z New Yorku, má významnou výhodou.

Delta si proto od nového terminálu slibuje zejména další posílení v letech přes Atlantik. Pomoci má i koupě 49 procentního podílu v aeroliniích Virgin Atlantic - druhého nejsilnějšího hráče na nejlukrativnější transatlantické trase - Velkou Británií a Spojenými státy. Už nyní se letecký byznys výrazně konsoliduje.

"A my předpokládáme, že se bude konsolidovat dál," říká šéf Delty Richard Anderson. Delta atlantické léty provozuje ve společnému podniku s Air France - KLM a s nimi spojenou Alitalií. Na letech mezi Prahou a New Yorkem participuje i ČSA. Tyto firmy spolu mají dohodnuté nejen časy letů, nabízené kapacity, ale i cenové politiky. Proto musí zamýšlené připojení Virgin schválit úřady.

Pokud ambice Delty a jejích spojenců vyjdou, podaří se jim z prvního místa transatlantického byznysu vytlačit konkurenční Star Alliance. V tomto uskupení zase kooperují United a US Airways na západní straně Atlantiku a Lufthansa a s ní spojené Austrian a Swiss na evropské straně.

V případě letů z Británie by se nový pakt nabízenou kapacitou měl dokázat vyrovnat dosud dominujícím British Airways. Tolik tedy vize Delty, pro kterou Praha zůstává pouze okrajovou destinací a zdaleka nepatří mezi patnáct prioritních měst nejvýznamnějších evropských ekonomik.

"Rádi bychom provozovali let do Prahy celoročně, ale v zimě létá málo lidí," říká evropský šéf Delty Perry Cantarutti s tím, že čekají na to, až pražská poptávky vyroste a uživí tak i případný zimní provoz. To ale může trvat i několik let.

Přes léto ale nemá Delta problém letadla zaplnit. Loňské údaje, a to zahrnují i slabý začátek roku, vykazují 82 procentní obsazenost. Letos by to podle prvních čísel mělo být ještě lepší.