Evropská komise přistoupila k návrhu nové směrnice, neboť podle výzkumů je pro spotřebitele v EU stále velmi složité získat srovnání nabídek služeb jednotlivých bank a případně provést změnu poskytovatele účtu. Dalším problémem je také to, že spotřebitelé často nemohou mít bankovní účet ve státě EU, ve kterém nemají trvalý pobyt. Právě tyto tři oblasti tvoří jádro navrhované směrnice.

„Naším cílem je, aby byli spotřebitelé lépe informováni o poplatcích, a to jak před otevřením účtu, tak i během jeho fungování. Stejně tak mají mít možnost změnit snadno a rychle poskytovatele účtu, pokud si to přejí. Návrh rovněž posílí hospodářskou soutěž v odvětví maloobchodních finančních služeb a odmění podniky, které nabízejí spotřebitelům lepší výběr a ceny,“ uvedl Tonio Borg, komisař pro zdraví a spotřebitelskou politiku.

V otázce snadnějšího porovnání poplatků za bankovní služby počítá směrnice s povinným zřízením alespoň jedné nezávislé webové stránky, kde budou přehledně uvedeny informace o poplatcích za služby u jednotlivých bank tak, aby bylo snadné je porovnat. Směrnice dále zakotvuje povinnost bank předložit spotřebiteli sdělení o poplatcích za nejběžnější služby a výpis poplatků účtovaných za poslední rok.

Pro snadnější a rychlejší proces změny banky směrnice zavádí maximální lhůtu pro převod účtů a to 15 dní, respektive 30 dní pokud jde o převod mezi poskytovateli v různých státech EU. Směrnice chce také každému umožnit zřízení alespoň základního bankovního účtu. Nově proto banky nebudou moci odmítnout otevření účtu z důvodu finanční situace spotřebitele či místa jeho trvalého pobytu.

„Nemá-li člověk v dnešní době přístup k základnímu bankovnímu účtu, znamená to pro něj obtížnější a nákladnější každodenní život. Dnešní návrh konečně všem evropským občanům zajistí přístup k základnímu bankovnímu účtu a umožní jim plně se zapojit do společnosti, ve které žijí, a využívat výhod jednotného trhu,“ řekl Michel Barnier, komisař pro vnitřní trh a služby.

Související