Jedním se zásadních důvodů pro modernizaci D1 je časté poškození vozovky. Abychom získali představu o tom, kde se vady nacházejí, zkusili jsme změřit otřesy působící na vozidlo při jízdě mezi Prahou a Brnem a zpět.

Výsledkem je mapa, kterou vám přinášíme. Obsahuje body v padesátimetrových rozestupech, obarvené dle množství zaznamenaných otřesů. Čím více do červena, tím jde o “děravější úsek”. Rovněž jsme vyznačili jednotlivé části dálnice, které nyní čeká rekonstrukce. Mezi směry Praha – Brno a zpět můžete přepínat v pravém horním rohu mapy.

Ve čtvrtek začínají práce na úsecích 14 a 21, tedy mezi exity Větrný Jeníkov – Jihlava a Lhotka – Velká Bíteš. Celkem je na opravy připraveno 21 úseků od Mirošovic na 21. kilometru po exit Kývalka na 182. kilometru. Celá obnova dálnice potrvá několik let a má stát zhruba 14 miliard korun.

Na mapě je vidět, že úseky 14 a 21 patří mezi problematické, obdobně je na tom ale dálnice i v nedaleké části u Řehořova či u Chocerad, kde se zatím opravy neplánují. Nutno dodat, že stav vozovky není jediným důvodem rekonstrukce, místy dochází k rozšíření jízdních pruhů a k opravám, které prodlouží životnost komunikace.

Metodika

K měření otřesů jsme použili akcelerometr, který je dnes součástí každého modernějšího telefonu. Nejde o certifikovanou metodu, nicméně hodnoty umožňují získat přehled o stavu silnice. V zahraničí stejný princip využívá například projekt Streetbump.

Dík za pomoc s přípravou tohoto experimentu patří Štěpánu Bechyňskému, který vyvinul aplikaci pro zaznamenávání otřesů a následně sám provedl měření. Zdrojové kódy jsou k dispozici zde.