Postavit u silnice billboard bude už brzy o hodně těžší. Rozhodovat o tom, kde smí a kde nesmí obří poutače vyrůst, bude policie. Její vedení se přitom opakovaně vyjadřuje pro jejich zákaz.

Bude to velká změna oproti současné praxi. Teď se sice policie k výstavbě nových billboardů může vyjádřit, ale její stanovisko není nijak závazné. Ve skutečnosti o billboardech rozhodují obce, ve větších městech pak městské části, které mají z pronájmu pozemků pro poutače peníze. Při povolování proto bývají hodně benevolentní.

"Na jednáních, kde byli přítomni zástupci ministerstev pro místní rozvoj, průmyslu, dopravy a obchodu a vnitra, dále policie, Ředitelství silnic a dálnic a akademické sféry, došla pracovní skupina k dohodě, aby vyjádření ministerstva vnitra a příslušných orgánů policie bylo závazné při povolování a umisťování reklamních zařízení," řekl HN mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Opatření se bude týkat všech typů poutačů, tedy i takzvaných LED billboardů. "Úpravu bychom měli navrhnout v září v novele zákona o silničním provozu," doplnil Novák. její cesta parlamentem zřejmě bude hladká, s opatřením souhlasí i opozice.

Policisté jsou zatím bezmocní

Právě LED billboardy, tedy obří televizní obrazovky, na nichž se střídají světelné reklamy, jsou považovány za obzvlášť nebezpečné. Protože se mění a tím poutají pozornost řidiče ještě více než běžné "plakátové" billboardy.

"Vnímáme to jako skutečný problém. Tyto proměnlivé reklamy jsou horší než běžné. Řidič se soustředí na obrazovku a nesleduje dopravu. Takový billboard upoutá pozornost až na několik sekund," říká bývalý šéf dopravní policie a nastupující ředitel policie Jihomoravského kraje Leoš Tržil.

Policisté tvrdí, že proti billboardům jsou v současnosti prakticky bezmocní. "Když billboard vyhodnotíme jako ohrožující, tak dáváme podnět k jeho odstranění, nicméně je to velmi složitá záležitost. Stanovisko ke stavbě billboardů bylo v řadě případů samozřejmě zamítavé," říká Tržil.

Za přísnější pravidla při povolování billboardů kolem českých silnic dlouhodobě bojuje několik občanských sdružení, jedním z nich je i Acta non verba. "Ještě jsme se nesetkali s tím, že by policie někdy vydala souhlasné stanovisko ke stavbě nového billboardu. Bude-li nyní policejní stanovisko závazné, je dobrá šance, aby už nebyly povoleny téměř žádné nové reklamní hyzdiče," říká ředitel sdružení Vojtěch Razima

Opozice návrh podpoří

Návrh ministerstva dopravy ČSSD ve sněmovně zřejmě podpoří. "Špatný nápad to není. Je třeba, aby byla jasná autorita, v tomhle případně policie. Ve skandinávských zemích žádné billboardy u silnic nejsou a považuji je za vyspělé země. Tohle je jeden z mála dobrých nápadů ministerstva dopravy," řekl HN stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec.

 

Měly zmizet, ale...

Nepovedená akce

S odstraňováním billboardů se mělo začít už loni. Reklama měla zmizet z 250 metrů širokého pásu lemujícího vozovky. Ovšem tažení státu proti billboardům u dálnic se zadrhlo. Vloni jich Ředitelství silnic a dálnic odstranilo jen 83, letos to bude podle odhadů přibližně patnáct. Před třemi lety přitom ministerstvo dopravy vyhlásilo obří akci, při níž mělo zmizet přibližně tisíc obřích plakátů a letos už u dálnic neměly zbýt skoro žádné. Ukázalo se ale, že některé smlouvy o pronájmu budou končit až letos, řada dokonce až za několik let.

 

Billboardy v Česku

20 000 VENKOVNÍCH PLOCH

určených pro reklamu bylo registrováno v Česku v loňském roce.


MOC RYCHLE NEMIZÍ
Z blízkosti českých vozovek měla za poslední tři roky zmizet podle plánu ministerstva dopravy tisícovka billboardů, které rozptylují řidiče. Úbytek se zatím ale počítá jen v desítkách. Snímek je z frekventované Černokostelecké ulice v Praze.
FOTO: HN ARCHIV - MICHAELA HASÍKOVÁ