S výzkumníky ve VUT Brno spolupracuje na vývoji přistávacího modulu pro cestu na Mars. Česká firma Galaxy GRS s obratem 25 milionů korun za rok ale vyrábí především záchranné systémy pro malá letadla. Její šéf Milan Bábovka sbírá zakázky po celém světě a v Evropě už prakticky nemá konkurenci. Rodinná výroba v centru Liberce přitom vznikla z nadšení pro létání jako takové.

"Zajímá to syna, dcera si vzala inženýra z ČVUT a sama tu dělá účetní. Tady to pojede dál, nebojím se. Měli jsme tu už spoustu nabídek na odkup, dotazy na to, zda nechceme zainvestovat. Odmítáme je. Je to pro nás tradice a nevedeme si špatně, tak proč to měnit?" říká v rozhovoru pro IHNED.cz šéf, otec, strojař a konstruktér Milan Bábovka.

Na stěně v jeho kanceláři visí na zdi zarámované hned tři patenty. "S Jiřím Matějčkem, konstruktérem vystřelovací sedačky pro L-39, jsme v roce 1994 seděli tady v té místnosti proti sobě. Měl jsem díky němu pokladnici informací a zkušeností konstruktéra, který udělal první originální vystřelovací systém tohoto typu v Česku. Byl to třetí konstruktér na světě, který zvládl postup, kdy se střílí pyropatrona a do toho se zažehne raketový pohon," doplňuje Bábovka.

Dnes se raketové motory pro vystřelení jeho záchranných systémů pro ultralighty, rogala, menší letadla i bezpilotní letouny z celého světa vyrábějí ve firmě AXL v Semilech. V Liberci se pak každý den po boku Milana Bábovky pohybuje zhruba 20 lidí, z toho 12 stálých zaměstnanců. "Jedna linka v Semilech běžně jede pro L-39 a L-159 a vedle menší linka pro naše motory. A pak se to vše plní v Explosii," popisuje majitel firmy.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se