Dopravní policisté mají nového šéfa sotva týden, ale podle všeho už se mohou chystat na to, že na ně spadne spousta úkolů a nových priorit. Čerstvý ředitel Tomáš Lerch, který 1. dubna vystřídal svého bývalého přímého nadřízeného Leoše Tržila, má totiž velké plány.

Chce snížit nehodovost i počet úmrtí. Jak? Třeba tím, že hodlá dostat z českých silnic problémová auta se závadami. Anebo tvrdým bojem proti pirátům, kteří nedodržují dopravní předpisy.

Pomoci mají všechny radary, které má policie k dispozici. Případně i nové přístroje. „Mojí snahou je obnovit arzenál radarové techniky. Měření rychlosti vnímám jako jednu z priorit, ze které určitě nesmíme polevit. Hraje klíčovou roli při tragických nehodách,“ řekl Tomáš Lerch Lidovým novinám.

Dodal, že policisté by rychlost měli měřit jen tam, kde je skutečně riziko tragických střetů. Zároveň odmítl, že nový trend by měl hlavně přinést peníze do státní kasy.

Lerch zároveň nechce zmírnit nulovou toleranci alkoholu za volantem, je proti zvyšování rychlostních limitů na dálnicích a odmítá návrat "Kryštofů", tedy celorepublikových kontrolních akcí na vozovkách.

Do roku 2020 by chtěl dosáhnout toho, aby v Česku na silnicích nezahynul průměrně víc než jeden člověk denně.

 


Jaké další kroky chystá? Jsou jeho plány reálné? Sníží se skutečně počet nehod a úmrtí na silnicích? Ptali jste se nového šéfa dopravních policistů od 12:00 do 13:00 hodin, odpovídal on-line.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jan Jendřejas
Už delší dobu se řidiči skoro vůbec nenamáhají používáním blinkrů při odbočování,změně jízdy v pruhu,vyjetí z kruhového objezdu atd. Je to zřejmě taky tím,že v levé ruce drží mobil a telefonují.Mám dojem,že tuto základní povinnost autoškoly vůbec neučí a nezdůrazňují.Dále si myslím,že si dopravní policisté vůbec nevšímají osvětlení automobilů,některým řidičům vůbec nevadí,že jim na vozidle nesvítí polovina světel.Děkuji Jendřejas Frýdlant
Dobrý den, souhlasím s Vámi, že významnou roli při vytváření základních návyků při řízení motorových vozidel mají i autoškoly, které by měly od počátku tyto povinnosti vštěpovat budoucím řidičům. V rámci výkonu služby se policisté zaměřují nejen na technický stav, ale i na dodržování ostatních předpisů. Nesprávný způsob jízdy je jednou z našich letošních priorit. Zde je nutné si uvědomit, že každý řidič musí začít sám u sebe, kdy svým chováním nesmí ohrožovat ostatní účastníky silničního provozu a musí si uvědomovat svou vlastní bezpečnost.
Tomáš Lerch
Julius
Dobrý den, na pravidelném školení profesní způsobilosti jsem se dozvěděl o mobilních radarech v Německu, které kromě měření rychlosti měří i povinné bezpečnostní vzdálenosti mezi jedoucími vozidly, přímo úměrné aktuální rychlosti. Uvažujete o nich? O nutnosti takovýchto kontrolních měření se můžeme přesvědčit kterýkoliv den na jakékoliv komunikaci. Věřím, že návratnost takovéto investice by byla přímo raketová. Sice jsou zákony v Německu na toto měření bezpečné vzdálenosti mezi vozidly "detailněji" přizpůsobené, ale naše zákony na tento přestupek také pamatují, jen je potřeba je aplikovat i při prevenci, ne jen po nehodě. Dále jsem byl v Anglii svědkem kontrol řidičů kamionů a jejich činností za volantem během jízdy (kontrolováno z jedoucího nákladního vozu, aby bylo vidět do kabin). Myslím si, že by tyto kontroly měli smysl i na našich silnicích. Uvažuje se o podobných kontrolách i na našich komunikacích? Děkuji a přeji hezký den.
Dobrý den, měření bezpečné vzdálenosti, respektive její stanovení není doposud legislativně upraveno a to i přes skutečnost, že se zavedením tohoto institutu počítá i Národní strategie bezpečnosti silničního provozu schválená vládou ČR do roku 2020. Policie ČR se v rámci své činnosti snaží vytipovávat lokality pro umístění vodorovného dopravní značení vyznačující bezpečnou vzdálenost. V této souvislosti úzce spolupracujeme s příslušnými silničními správními orgány a správci komunikací. Problematice kontrol užitkových vozidel se policisté služby dopravní policie věnují každodenně, přičemž policisté jsou pravidelně školeni a to jak ke kontrole technického stavu, tak sociálních předpisů či předpisů týkajících se přepravy nebezpečných látek.
Tomáš Lerch
Ondřej Nezdara
Dobrý den, podporuji Vaši snahu skoncovat s bezohlednou jízdou na českých silnicích. Člověk, který jezdí do zahraničí vidí, že ten rozdíl třeba vůči Německu je stále markantní. Mám však dotaz, který by mohl vlastně dát někdo "z druhé strany". Zajímalo by mě, co má (podle Vás a/nebo podle předpisů) dělat řidič, který jede 130 km/h na české dálnici a před ním jede v levém pruhu vůz 100 km/h, přitom v pravém pruhu není žádné další vozidlo. Bohužel se mi to už několikrát stalo a byl jsem vcelku bezradný. Co má slušný řidič v tomhle případě dělat? Trpělivě čekat v dostatečné vzdálenosti až tomu druhému dojde, že má jet vpravo, "problikávat", troubit, pomalu předjet vpravo, zavolat policii? Díky moc za odpověď.
Dobrý den, řidič, který jede na dálnici v levém jízdním pruhu rychlostí např. 100 km/h, aniž by předjížděl v pravém pruhu pomaleji jedoucí vozidla, se dopouští jednoznačně přestupkového jednání, na které můžete upozornit na bezplatnou linku 158. Vozidlo rozhodně není možné předjíždět zprava či provádět jiné nebezpečné manévry.
Tomáš Lerch
Pipmistr
Dobrý den, proč jste proti zvyšování rychlostních limitů? Některé úseky dálnic a rychlostních silnic jsou v noci prakticky úplně prázdné a tempo 130 je na nich uspávající. Pipmistr
Dobrý den, domnívám se, že současný rychlostní limit na dálnicích a rychlostních komunikacích plně odpovídá jejich možnostem a dopravně technickému stavu. Nebráním se do budoucna nějaké diskusi, ale v tuto dobu to nepovažuji za aktuální problém.
Tomáš Lerch
Petr Nový
Dobrý den. Dle ihned chcete snížit nehodovost i počet úmrtí. Třeba tím, že hodláte dostat z českých silnic problémová auta se závadami. Přitom statisticky je počet nehod i úmrtí způsobených závadami minimální. Takže rozhodně od Vás nemůže jít o snahu snížit nehodovost! Můžeme tedy snahu o odstranění aut se závadami brát jako Váš příslib buzerace řidičů za maličkosti? Dále jste uvedl že měření rychlosti vnímáte jako jednu z priorit, takže místo řešení reálně problematických situací v provozu jako jsou třeba řidiči předjíždějící po odstavném pásu budete opět jen měřit a inkasovat peníze do státní kasy? Budete zase pokutovat řidiče, kteří sice rychlost překračují ale na kontě nemají ani jednu nebezpečnou prasárnu typu vybrždění, ale prasata předjíždějící ostavným pruhem, vytlačující ostatní z vozovky a podobně necháte být? Děláte si z lidí srandu nebo si fakt myslíte že takto snížíte nehodovost?
Dobrý den, ve svém vyjádření jsem nehovořil o dopravních nehodách zaviněných vlivem technické závady, ale o vlivu technického stavu vozidla na její následek. Řidič vozidla, které bylo na příklad nodborně opraveno po vážné dopravní nehodě, ohrožuje nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Takové vozidlo při účasti na dopravní nehodě může znamenat zvýšené riziko vzniku tragických následků. Informace uvedené v LN byly zúženy zejména na problematiku rychlosti. Jak jsem již avizoval při svém uvedení do funkce, chceme zaměřit výkon služby na rizikové jednání účastníků silničního provozu vedoucí k závažným dopravním nehodám. Jako jednu z priorit pro tento rok jsem si stanovili problematiku nesprávného způsobu jízdy, se zaměřením na agresivní jízdu, nebezpečné předjíždění a v neposlední řadě i Vámi zmiňovanou nepřiměřenou rychlost. Každý řidič je povinen dodržovat pravidla silničního provozu a především si musí uvědomovat svou vlastní bezpečnost.
Tomáš Lerch
Jardy
Co budete dělat s VIP řidičem a politikem , který se dosud současným opatřením jen pousmál.Stále měřit a měřit - nepomůže.Rozhodující je výše trestu a ten neni pro každého stejný . Viz závody na dálnici , alkohol , narkotika atd hodně se o tom stále mluví , ale tresty jsou úměrně malé ke způsobeným škodám na životech a majetku Ukázněný řidiči toto vše sleduji , tak jim ukažte, že ten tvrdej boj myslíte vážně .
Dobrý den, není to jen otázka výše trestu nebo pokuty, ale je to především problematika vymahatelnosti práva a přístupu každého z nás. Domnívám se, výše trestů za hrubé porušení pravidel silničního provozu je odpovídající. Pokud se jedná o výši trestů uložených za spáchání trestného činů, to je plně v kompetenci příslušných soudů. V poslední době jsme uvítali rozhodnutí soudů v mediálně známých kauzách ve vztahu k výši uložených trestů. Mediální prezentace těchto kauz, dle mého názoru, má pozitivní dopad na chování řidičů.
Tomáš Lerch
Pipmistr
Dobrý den, neuvažujete o zveřejňování videí z polcam na internetu? Pipmistr
Dobrý den, záznamy nejzávažnějších přestupků řidičů byly již v minulosti mediálně prezentovány v rámci prevetivních aktivit. O plošném zveřejňování záznamů o přestupcích na internetu neuvažujeme.
Tomáš Lerch
Petr Brožík
Před více jak deseti lety jsem při cestě do Ostravy po staré cestě viděl situaci kdy byli "dopraváci" s radary ve třech vesnicích za sebou. Co Vy na to ?? Na vlastní oči jsem viděl u třetího radaru "pilota", který vzteky kopal do svýho milionovýho sporťáku.
Dobrý den, organizace výkonu služby spadá do kompetence příslušného vedoucího pracovníka organizačního článku služby dopravní policie. Pokud je nějaký úsek komunikace vyhodnocen jako rizikový, přijímají se adekvátní opatření vedoucí k nápravě zjištěného stavu. Může tím být i nasazení většího počtu sil a prostředků na relativně krátkém úseku komunikace.
Tomáš Lerch
111
dobrý den pane řediteli, nezdá se vám, že řešit situaci na silnicích pouze represí je neúčinné? Doma také své děti jenom nemlátíte ale vychováváte. Situace na silnicích je přesně odrazem stavu společnosti, neúcta jednoho k druhému. Budete také pokutovat vlastníky silnic za jejich neúnosný stav? děkuji a přeji příjemný den
Dobrý den, jak jsem již avizoval, nechceme se věnovat jen represi vůči účastníkům silničního provozu, ale i preventivním aktivitám ve spolupráci s dotčenými subjekty. Vámi citovaná problematika stavu pozemních komunikací je spíše otázkou předcházení vzniku dopravních nehod a mimořádných událostí v silničním provozu, kdy se snažíme upozorňovat správce komunikace na zjištěné nedostatky a případně navrhujeme způsob jejich odstranění.
Tomáš Lerch
anonym
Od jakéhosi policejního mluvčího jsem slyšel prohlášení, že nové passaty s radary se takzvaně "zaplatí" na vybraných pokutách. Přiznám se, že nad takovými prohlášeními Policie ČR mi zůstává rozum stát. To má opravdu Policie ČR postavený "business case" na represi řidičů? Naznačuje to přetrvávající myšlenkový model policie, který se bohužel, jak se zdá, od bolševika změnil pramálo.
Dobrý den, na úvod mi dovolte upozornění, že částka za uložené blokové pokuty není příjmem Policie ČR, ale odchází do statního rozpočtu. Co se týče Vámi uvedených speciálně upravených vozidel, jejich úloha je od počátku nasazení v roce 2009 dvojí. Jedna stránka věci je samozřejmě efektivní dokumentace a odhalování protiprávního jednání řidičů, druhou stránkou je i preventivní působení těchto vozidel, kdy pouhé vědomí řidičů, že se tato vozidla pohybují na celé silniční sítí ČR, má pozitivní dopad na celkovou bezpečnost silničního provozu. Přeji hezký den a nashledanou.
Tomáš Lerch
Michal Teplý
Jaký máte názor na motorkáře? Nebylo by vhodné pro jednostopá vozidla obecně, hlavně díky nově získaným oprávněním řídit skútry i vlastníkům řidičského oprávnění pouze sk. B. zavést nějaký zákonný rámec zohledňující chování motocyklů v kolonách? Např. v Belgii v zákoně umožnili motorkářům legální jízdu kolonou stojících vozidel mezi levým a prostředním pruhem a zároveň stanovili, že maximální rychlostní rozdil mezi pomalu jedoucí kolonou a motorkářem může být max. 20 km/h. Nebylo by dobré se tímto modelem inspirovat? Nebo umožnit motorkářům využívat vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy a taxi, atd. Děkuji za odpověď.
zdenek
Dobrý den, z toho, jak to prezentujete v tisku jsem nabyl dojmu, že pro Vás rychlá jízda je to hlavní, či dokonce jediné nebezpečí v silničním provozu. Já se ovšem setkávám třeba i s tím, že mi někdo v protisměru „řeže“ zatáčku. Dále s parkováním na nepřehledných místech, s velmi pozdním oznamováním o změně směru jízdy, s vybržďováním, s naprostou neznalostí pravidel na kruhových objezdech, atd. Většina takto vzniklých nebezpečných situací je způsobena nedostatečnou znalostí pravidel. Jak to chápu, tak u takových situací by musel policista být a vidět je, takže zbývá to nejjednodušší - postavit radar. Mýlím se? Nebo plánujete i jiné činnosti? Například osvětu v médiích?
Cenek
Dobrý den, čím si vysvětlujete skutečnost, že Čeští řidiči, kteři na tuzemských silnicich konstantně překračují povolené rychlosti a jakmile překroči hranice se mávnutím kouzelné hulky stanou poslusnymi ridici. Je tonšpatnou prací policie, nizkymi pokutami nebo necim jinym? Proc budete kontrolovat rychlost jen na "nebezpenych" usecich? Nemyslim si, ze se daji jednotlive useky silnic takhle skatulkovat. Nekde byly rychlostni limity zabedeny napriklad pro snizeni dopadu hluku na blizke obytne zony. Kdo ochrani tyto lidi, kdyz vy budete kontrolovat jen ty "nebezpecne" useky. Dalsi otazka uz bude zasazena do konkretniho mista, Praha 8 - Karlin: vloni zde byla zavedena zona tempo 30, na vetsine krizovatek zde plati prednost z prava, cast ulic je zde jednosměrnych s tim, ze cykliste mohou jezdit obousmerne. V jedne z ulic je zde "informacni radar." Kdykoliv jdu kolem, zadne auto nejede pod 40, vetsina jede 50 a prekroceni 60 neni vubec vyjimecne. Zase si nemohi nedovolit srovnani, napriklad s Rakouskem ci Nemeckem, kde jsou tyto zony zavadeny a take respektovany. Kdo ma na starosti dodrzovani platnych predpisu na techto komunikacich? Mestska policie ci statni policie. Na koho se mam obratit, aby se to zaclo resit. dekuji
Marketa
Dobry den, velmi casto vidim, ze po dalnici jedou kamiony velmi blizko za sebou, castokrat napriklad 5 kamionu s rozestupem tak 3 - 5 metru od sebe. Je to velice nebezpecne a pricinou rady nehod. Hodlate prosim zasahnout proti tomuto?
rudastraka
dobry den, kdy zacne policie odebirat technicke průkazy ridicum s domontavanymi xenonovými svetly, které oslnuji? na první pohled je zrejme, ze na aute, které nemá ostrikovace svetel takove světlomety byt nemůžou, proc policie nekona?
ridic
Pane rediteli, jednim z nejvetsich nesvaru na viceproudych silnicich mimo obec je jezdeni ve strednim a levem pruhu aniz by ridici predjizdeli nebo objizdeli jina vozidla. Na nekterych usecich D1 to celkem chapu, pravy pruh je na zniceni auta. Jak chcete resit tento letity nesvar, ktery vyznmne prispiva k nebezpecnym situacim zejmena kdyz se casto dopousti zejmena policiste?
křepinský
Dobrý den, pane řediteli. Dle Vašeho prohlášení se zaměříte na zejména na kontroly rychlosti. Budete také konečně rázně postupovat proti přetíženým kamionům ve špatném technickém stavu, které každý den způsobují vážné dopravní nehody a komplikace v dopravě? Nebo je vliv Česmadu tak velký, že se tato situace raději řešit zase nebude? Děkuji
rudastraka
dobry den, jake prekroceni rychlosti policie toleruje?? od te doby co v obci jezdim 60km podle tachometru (uz 6 let), tedy kolem 55 skutecne, se mi nestalo, ze by me policie stavela kvůli rychlosti.
S.P.
Dobrý den. Jaký názor máte na preventivní náhodné zastavování a kontrolování řidičů. Nechcete se poučit z chování policie na západ od nás, kde policie běžně nezastavuje vozidlo, jehož řidič se nedopustí nějakého přestupku?
Suchajda
Dobrý den. Radary jsou dobré pouze na vybírání peněz. Pokud někdo opravdu způsobí nehodu a není u toho zranění, tak nic nenahlásí a neplatí pokutu. Ten, kdo nehodu nezpůsobí, pokutu za rychlost platí. A navíc povětšinou v místech, kde žádné nebezpečí nehrozí, jak ostatně píší i jiní řidiči ve svých příspěvcích. Otázka zní: Jsou policisté nebo jejich nadřízení odměňováni za vybranou výši pokut? Mají nějaké limity, které musí splnit?
anonym
dobry den, co rikate na vyrok soudu, se ridic musí jet 50km/h v zastavene casti, i když to není oznacene značkou začátkem obce? plati to i naopak, tedy ze když uz není kolem siroko daleko zadne staveni a ještě nebyla znacka konec obce, muze se jet vic jak 50? a jak to je v pripade, ze je znacka konec obce ale pote jsou ještě kolem silnice staveni, musí se tam jet 50km/h?? kdo to posoudi??
Jirka
jak bude policie trestat bezduvodne pomalou jizdu? telefonovani za jizdy? Ignorovani zakazu zastaveni? Pomale a chaoticke najizdeni na dalnici? To neni kavalirdelikt, to je vice nebezpecne nez nerozsvicena svetla nebo nepouziti blinkru.
zefirr
Opět peprese řidičů ,jak snadné.Ale co ostatní účastníci silničního provozu,chodci,cyklisti s tím se nic nedělá viz.stačí se jen zastavit u kterékoliv továrny.Kolik jede po tmě neosvětlených cyklistů.V autě mám povinnost mít reflexní vestu....proč ji nemusí mít cylisti, oni nejsou účastíci provozu???Řidič musí předvídat,ale co neosvštlení cyklisté,chodci.....Ti nemusí nic.