Dosud neotřesitelná pozice Škody Auto na českém trhu se mění. V privátních prodejích ji za první dva měsíce letošního roku předstihla korejská automobilka Hyundai. Historicky je to vůbec poprvé, kdy v některém z tuzemských prodejních ukazatelů klesl mladoboleslavský výrobce na druhé místo.

Podle údajů analytické společnosti Dataforce mělo 18,2 procenta nově koupených vozů, které si pořídily počátkem letoška soukromé osoby, značku Hyundai. Podíl Škody na těchto prodejích činil 17,5 procenta. Následovaly značky Renault, Kia a Volkswagen. Za stejné období roku 2012 byla přitom na prvních dvou pozicích situace obrácená: Škoda byla s více než 20 procenty první, za ní následoval Hyundai s 15 procenty.

Údaje Dataforce nechce Škoda Auto komentovat, nevěří jim. "Podle našich informací jsme stále jasným lídrem trhu, a to i v soukromých prodejích," říká mluvčí Škody Jozef Baláž. Svá čísla ale automobilka, která používá jinou metodiku než Dataforce, HN neposkytla. Redakce si ověřila, že součty prodejů jednotlivých značek v lednu a únoru podle Dataforce odpovídají údajům českého Svazu dovozců automobilů.

Nová Octavia má zpoždění

Pro Korejce je nicméně dotažení Škody jen krátkodobým úspěchem. Stále platí, že celkově prodává Škoda na českém trhu třikrát víc aut než Hyundai. Prodeje soukromým osobám navíc činí jen třetinu tuzemského byznysu s auty, zbytek jsou prodeje firemní a tam vede Škoda nad Hyundai šestinásobně.

Škoda byla navíc v prvních měsících roku mimořádně oslabená. Výroba modelu Rapid a nové Octavie se teprve rozbíhá a dodávky mají zpoždění. Znát je to hlavně u modelu Octavia. "Vzhledem k tomu, že tento model se podílí na více než 40 procentech celkového prodeje značky, aktuální výpadek prodejů verze kombi a postupně nabíhající prodej nové verze liftback se samozřejmě projevují v odbytu jak na domácím, tak i na zahraničních trzích," připouští Baláž.

Úspěch Hyundai u privátních klientů je každopádně důkazem, že Škodovce roste na jejím domácím hřišti silný soupeř. Což potvrzují i dlouhodobá čísla. Zatímco před deseti lety prodávala Škoda v Česku třináctkrát víc než Hyundai, před pěti lety už to bylo jen šestkrát víc a nyní jen třikrát.

Dobře bude až v roce 2014

Oba největší čeští výrobci se v současnosti potýkají s pokračujícím propadem evropského trhu. Potíže letos už plně pociťuje i český automobilový průmysl. "Nějaké oživení očekávám nejdříve v druhé polovině roku 2014," říká prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Letos by podle odhadů měla výroba aut v Česku klesnout o čtyři procenta. Pokles by byl přitom ještě horší, pokud by se nošovickému Hyundai a Škodě Auto nepodařilo najít nová odbytiště mimo Evropu.

 

AUTA MADE IN ČESKO

Jak se daří českým výrobcům?

Jaké jsou jejich výhledy?

Speciální příloha HN dnes v listě

Jak se Hyundai přibližuje Škodě
ZDROJ: SDA, DATAFORCE

Související