Čekat 12 hodin na letadlo? To má být podle Evropské komise minulostí. Podle jejího návrhu by měli mít cestující možnost využít služeb konkurence, pokud jim jejich letecký přepravce nedokáže zajistit do 12 hodin přesměrování letu.

Nově by mělo být také jasnější, co jsou takzvané mimořádné okolnosti, které hrají roli při určování odškodného za zpožděné nebo zrušené lety. Vyplývá to z návrhu nových opatření na posílení práv cestujících v letecké dopravě, který vypracovala Evropská komise.

Návrhem se nyní budou zabývat členské státy a Evropský parlament. Právně závazná ale nová opatření zřejmě nebudou dřív než za rok.

Nejasnosti ohledně toho, do jaké míry by letecké společnosti měly zajistit pohodlí svých cestujících, se objevily v roce 2010, kdy leteckou přepravu v Evropě narušil prach ze soptícího vulkánu na Islandu.

Některé letecké společnosti původně nebyly ochotny hradit náklady za své cestující, nebezpečí sankcí je však přimělo se dosavadními nařízeními řídit. Stávající legislativa však některé problémy neřeší dost jasně a Brusel si od nových opatření slibuje, že pomohou nejistotu rozptýlit.

EK určí, co je mimořádná okolnost

Návrh mimo jiné přesněji vymezuje takzvané mimořádné okolnosti, které hrají roli při odškodnění. Podle EK by mezi ně neměly patřit technické závady. Přírodní pohromy a stávky v letecké přepravě však ano.

Urychlit by se mělo i vyřizování stížností. Aerolinie by tak nově měly mít povinnost potvrdit přijetí stížnosti do jednoho týdne a odpovědět na ni do dvou měsíců.

Návrh také stanovuje lhůty pro náhradu škody v závislosti na délce zpoždění a letu. Například u všech letů uvnitř EU a krátkých mezinárodních letů do 3500 kilometrů by nárok na odškodnění vznikal po pěti hodinách. Nyní to jsou tři hodiny.

Odpadnou také poplatky za špatně uvedená jména na letence a hudebníci si budou smět vzít menší hudební nástroj na palubu. Letečtí přepravci by také nově měli mít povinnost za výjimečných okolností uhradit ubytování na nejvýše tři noci. Dosud tak měli činit neomezeně dlouho, což by podle komise mohlo ohrozit jejich finanční přežití. Výjimku by však měly mít těhotné ženy, lidé se sníženou pohyblivostí a děti bez doprovodu dospělých.

"Všichni víme, že pro uvízlé pasažéry je opravdová priorita jenom to, aby se dostali domů. Tudíž se soustředíme na informovanost, péči a účinné přesměrování letů," řekl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.