Export je tahounem české ekonomiky. Rychle roste podíl silných mimoevropských trhů. Ministerstvo průmyslu a obchodu chce, aby se na ně dostávali víc i malé a střední firmy. Podpora z MPO je ale zatím hlavně marketingová.

"Potřebujeme nutně investice. Do lepší nálady a inovací. Nemůžeme se tvářit pořád tak negativně, není pro to důvod, nejsme na tom zas tak špatně," říká v rozhovoru Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. 

Hodně se mluví o tom, že je potřeba podpořit malé a střední podniky v exportu. Daří se to i reálně, nebo to jsou jen další prázdná slova?

Neřekl bych, že to jsou úplně prázdná slova. Ale jako většina strategií a konceptů pro podnikatelské prostředí je i tato dost komplikovaná. Horší je to, že podporu exportu zjednodušujeme pouze ve smyslu exportní strategie. To je dokument, který není úplně špatný, ale to je jenom špička ledovce celkové podpory exportu. Exportní strategie řeší marketingovou a finanční podporu.

Jenže jakýkoli export začíná podporou investic, protože pokud nebudu investovat a inovovat, tak nebudu mít v ruce konkurenceschopný produkt a potom je veškerá finanční i marketingová podpora vyhazováním peněz. Nejdřív je potřeba soustředit se na masivní podporu investic. Následně na podporu inovací a pochopitelně i přímého exportu. Ale je to až špička ledovce.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se