Kdysi se jí vlaky zprotivily, od loňska je zase naplno využívá. Řeč je o Małgorzate Wojcieszyńské z Kvetoslavova, která na Slovensku vede polský společenský měsíčník. Důvodem změny je nástup prvního soukromého dopravce na Slovensku na trati Bratislava-Komárno.

"Konečně něco na úrovni Západu. Můžu se spolehnout, že vlak přijede tehdy, kdy má," řekla slovenským Hospodárskym novinám.

A není zdaleka jediná, koho česká soukromá společnost RegioJet přitáhla zpět do vlaků. Zatímco státní Železniční společnost na trati na jihu Slovenska v roce 2011 přepravila 700 tisíc cestujících, soukromník na stejné trati dokázal získat během roku takřka o 800 tisíc cestujících více.

Soukromník jezdí častěji než státní vlaky, a proto přepraví více lidí, upozorňuje mluvčí Železniční společnosti Slavomíra Šubrtová.

Souboj na železnici

Počet cestujících v milionech (RegioJet / Železničná spoločnost)

1,5 / 0,7

Úhrada za jeden kilometr (eur)

5,82 / 6,83

Najeté vlakové kilometry v milionech

1,2 / 0,7

Celková dotace v milionech eur

7,1 / 4,5

Zdroj: slovenské HN

RegioJet ale připomíná, že u nich dostanou cestující ještě i internet a denní tisk. Podle manažera společnosti Marka Bičana i to jsou důvody, které lákají zvýšený počet cestujících.

O spokojenosti s novým dopravcem na jižní trati hovoří nejen ministr dopravy Ján Počiatok (Smer-SD), ale i obce, přes které soukromý dopravce jezdí.

"Vlaky jsou v úplně jiném stavu, než jaké předtím měla státní železnice. Nejenže kultura cestování je na jiné úrovni, ale i parkoviště, které se tu vybudovalo, je plné. Je vidět, že to lidé využívají," konstatoval starosta Kvetoslavova Zoltán Sojka.

Smlouvu s novým dopravcem podepsal koncem roku 2010 exministr dopravy Ján Figel (KDH). Mezi důvody, proč to stát udělal, bylo nejen nalákání lidí do vlaků, ale také odlehčení automobilové dopravy v okolí Bratislavy.

Figel hodnotí projekt jako úspěšný.

"Stát teď dotuje vlaky o euro na kilometr méně než státnímu dopravci. I včerejšímu kritikovi dohody, straně Směr, nezbývá nic jiného než projekt přivítat, protože výsledky jsou velmi pozitivní nejen pro stát, ale hlavně pro lidi z regionu, kteří se pohodlně dostanou do práce, školy nebo k lékaři," tvrdí Figel.

Příchod soukromníka od začátku kritizuje ředitel Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SKDÚ-DS), který byl také poradcem pro dopravu premiérky Ivety Radičové. Loni říkal, že jde o nesystémový krok, dnes ho proto úspěch soukromníka nepřekvapuje.

RegioJet

Český provozovatel osobní železniční dopravy, vlastněný společností Student Agency podnikatele Radima Jančury. Firma jezdí s typickými žlutými vlaky na trati Havířov-Praha, některé soupravy zajíždějí do Žiliny.

RegioJet je od roku 2011 ve ztrátě, celkem prodělal přes 100 milionů Kč. Ztráta je pokrývána ze zisků Student Agency.

Na Slovensku RegioJet přepravuje cestující mezi Bratislavou a Komárnem.

"Dostali lukrativní trať, kterou jim stát zmodernizoval za veřejné peníze, čímž na ní zvýšil rychlost, a dostává i peníze za výkony ve veřejném zájmu," řekl Matej.

Termín příchodu dalšího soukromníka není známý. Ministerstvo dopravy vyjednává s provozovateli autobusové dopravy, aby odstranili souběhy a systém vyhovoval potřebám cestujících.

"Předpokládáme, že k liberalizaci přistoupíme už v nejbližších letech," říká mluvčí resortu Martin Kóňa.

O Slovensko již delší dobu jeví zájem další podnikatelé v osobní železniční dopravě.

V minulosti se mluvilo o tom, že by mohli jezdit v okolí Prievidze nebo Zlatých Moravců. Kromě českého RegioJetu o vstupu na slovenský trh přemýšlí i německá Arriva.

"O slovenský železniční trh se velmi zajímáme, ale dnes neexistují žádné konkrétní návrhy," řekl HN ředitel Arrivy pro střední a východní Evropu Dominic Palleschi.