Při hledání nových exportních teritorií obvykle stačí následovat mladoboleslavskou automobilku. Při použití tohoto lakmusového papírku je zřejmé, že českou obchodní výměnu s africkým kontinentem čeká velký rozmach.

 

"V Alžírsku stoupá poptávka po nových autech v řádu desítek procent a během několika let tam lze předpokládat nárůst trhu na půl milionu vozů ročně," řekl týdeníku Ekonom mluvčí Škody Jozef Baláž. Auta s okřídleným šípem se v současné době prodávají také v Maroku, Egyptě, Ghaně, Súdánu, Nigérii a na Pobřeží slonoviny.

 

"V roce 2012 jsme v afrických zemích prodali zákazníkům 12 200 vozů, což je výrazný nárůst oproti roku předešlému, kdy jich bylo 4300," uvedl Baláž. Škoda v současné době zvažuje vstup do tří dalších států. Jmenovat je nechce, jisté je pouze to, že nepůjde o Jihoafrickou republiku.

 

Jako perspektivní teritorium vidí Afriku také společnost Zetor Tractors. V roce 2012 zamířila z Brna do Afriky téměř stovka traktorů, což je oproti roku 2011 dvojnásobek. I v případě Zetoru je hlavním trhem Alžírsko, na které zatím připadá 85 procent afrických prodejů. Firma vyváží také do Ghany a Jihoafrické republiky, uvažuje o vstupu do Egypta a Nigérie. Hledá rovněž nového obchodního zástupce v Angole, kde je značka z minulosti dobře známá.

 

 


 

Obálka Ekonom 10/2013

 

- Které české firmy vidí v Africe podobnou obchodní příležitost jako Škoda?

 

- V čem má Afrika větší obchodní potenciál než Čína?

 

- A jak moc se z obchodního hlediska liší arabská a subsaharská část Afriky?

 

Odpovědi na tyto a další otázky se dozvíte v novém čísle týdeníku Ekonom, které vyšlo ve čtvrtek 7. března.

 

 

 

 

 

 

 

Související