Některé banky vydávající karty přišly na to, jak si díky takzvaným prémiovým kartám navýšit příjmy z poplatků za transakce těmito kartami a přitom se stát pro klienty zajímavými (díky kartě s bonusy).  

Snaží se tak odlišit své nabídky služeb pro významné klienty, což se odráží v nárůstu počtu vydaných prémiových karet. Zatím jsou na tom bity zase jen banky, a to ty, které mají terminály u obchodníků.

Pro představu, prémiovou se označuje ta, která zákazníkovi/klientovi nabízí doprovodný systém benefitů (slevy na nákupy u některých obchodníků, vrácení 1 až 3 % částky z nákupu buď na penzijní připojištění, nebo rovnou na účet, pojištění atp.).

K těmto kartám se totiž váže vyšší mezibankovní poplatek za transakci, takzvaný interchange fee, který nyní hradí banka obchodníka, kterému jej pak zpětně účtuje.

Jak na dotaz IHNED.CZ uvedly banky nabízející obchodníkům platební terminály (UniCredit bank, Raiffeisenbank, Komerční banka, ČSOB a Česká spořitelna), počty v ČR vydaných prémiových karet i objemy transakcí z nich mírně rostou.

Dopady na hospodaření bank (respektive byznys bank v tomto odvětví) zatím sice nejsou významné, situace by se však mohla nepříjemně změnit, a to jak pro banky, tak obchodníky i spotřebitele.

Zatím je však třeba zvážit podíl těchto karet na celkovém karetním obratu, který je nyní podle Petra Plocka z UniCredit bank spíše zanedbatelný.

Sirus Zafar z Komerční banky rovněž uklidňuje, že výrazné navýšení počtu prémiových karet v ČR ovlivní jen cenovou politiku přijímání karet pro prémiové produkty.

Tato změna by se však v žádném případě neměla dotknout cen za placení běžnými kartami.

O co vlastně jde?

Tímto chováním se snižuje prostor k manévrování kolem výše vlastní marže a poplatku, který obchodníkovi za transakci na terminálu účtují. Jak dlouho tato situace může vydržet, než jim tento prostor dojde a poplatek za terminál obchodníkovi upraví?

Jak IHNED.CZ dříve informoval, v současné době se na půdě Sdružení pro bankovní karty mezi bankami a společnostmi, které stanovují výši poplatků za karetní transakce (MasterCard, VISA Europe), vymýšlí, jak přesvědčit malé obchodníky, aby se nebáli a pořídili si platební terminál.

Zatím mírně se zvyšující počet vydaných prémiových karet na trhu však v extrémním případě černého scénáře může ohrozit snahy dostat co nejvíce terminálů do malých prodejen. Vyšší počet prémiových karet povede k vyššímu počtu těchto dražších transakcí, což způsobí zvýšení nákladovosti akceptace.

A jelikož si banky na své zisky patrně sáhnout nenechají, v úvahu v tomto černém scénáři tedy přichází jedině naúčtování vyššího poplatku obchodníkovi. Ten může vyšší náklady akceptovat (a zahrnout je do cen svého zboží, tedy zdražit), nebo přistoupit k surchargingu (poplatek účtovat zákazníkovi přímo při platbě) nebo tyto platební karty prostě nepřijímat.

Oslovili jsme tedy pětici bank, které v ČR terminály nabízejí, a zeptali se:

1 - Jaké byznys schéma je pro vás "nejvhodnější" pro zatraktivnění platebních terminálů pro malé obchodníky?

2 - Pozná dnes nějak obchodník, kterou kartou u něj zákazník platil? (Tedy použil-li klient pouze "čipově" debetní kartu s poplatkem 1,0 % či 1,1 %, nebo kartu prémiovou s poplatkem až 1,6 či 1,8 %)

3 - Jak vnímáte surcharging na českém trhu?

Česká spořitelna
Raiffeisenbank
ČSOB
UniCredit bank
Komerční banka

Je na zvážení každé banky, jak svou prémiovou kartu nastaví a kolika klientům ji bude nabízet. Jak upozornila Raiffeisenbank, některé banky bohužel tyto prémiové karty nabízejí i masovým klientům, což částečně degraduje jejich exkluzivní charakter.

Při pohledu na celou věc z jiného úhlu vyvstává další fakt, který je potřeba zmínit. Pokud by tyto mezibankovní poplatky za platby kartami byly příliš nízké (nebo nebyly vůbec), dost možná by nebylo z čeho financovat vývoj nových platebních technologií, aplikací a jiných zlepšení.