Celkem zbankrotovalo 3692 společností a podnikatelů. V pouhém meziročním srovnání s rokem 2011 se jedná o 46procentní nárůst.
Příčin je samozřejmě více, ale značný podíl na tom má i styl řízení, který se v těchto podnicích uplatňuje. Ty jsou v mnoha případech řízeny spíše intuitivně a nemají strategie pro svůj rozvoj alespoň na tři až pět let. Ve snaze pomoci toto úzké místo odstranit vznikl dvouletý mezinárodní projekt „Education in Strategic Management for SMEs managers/owners“, tedy Vzdělávání ve strategickém managementu pro manažery a vlastníky malých a středních firem.
Projekt je spolufinancován z evropských fondů, v rámci grantového programu Domu zahraničních služeb, programu Leonardo da Vinci – Transfer inovací. Podílí se na něm partneři z České republiky, Švédska, Finska a Slovenska. Z české strany to jsou BIBS – vysoká škola, Mendelova univerzita v Brně, Asociace malých a středních podniků a živnostníků a Asociace POPAI Central Europe.
Projekt má pomoci SME posílit jejich strategické řízení, a to bez velkých nároků na počet lidí a finanční prostředky. SME si totiž nemohou dovolit vytvářet pro tyto úkoly zvláštní útvary, jak je tomu u velkých korporací.
Celá akce je rozdělena do tří etap. „První představuje kvalitativní výzkum. Jeho cílem je vytipovat tzv. indikátory strategického řízení. Na úkolu spolupracují odborníci z vysokých škol z České republiky, Slovenska, Švédska a Finska, spolu s podnikateli – majiteli malých a středních firem. Indikátory zde rozumíme aktivity, procesy apod., které musí firma dělat, aby se o ní dalo říct, že je řízena strategicky, a tedy systematicky a efektivně,“ popsala úvodní část projektu Alena Hanzelková, ředitelka pro akademický rozvoj a kvalitu, PR z BIBS. Tato část odstartovala konfrontací názorů zástupců SME a vysokých škol (ČR i zahraniční) na strategické řízení firem v praxi, a to v únoru letošního roku.
Ve druhé části se projekt zaměří na to, jak efektivně jsou malé a střední podniky strategicky řízeny ve skutečnosti. Ověří to rozsáhlý mezinárodní srovnávací výzkum, který mezi malými a středními firmami proběhne ve všech zúčastněných zemích. Výsledky – zobecněná data – by měly být známy letos v listopadu.
„V závěrečné, třetí, části na základě dat z obou výzkumů vytvoříme online vzdělávací systém, ve kterém si zástupci malých a středních podniků budou moci otestovat, do jaké míry své firmy řídí strategicky. Výsledky testu dané firmy pak systém porovná s tím, jaký je stav strategického řízení v jiných SME, ve všech zúčastněných zemích a vygeneruje majiteli firmy hodnotící zprávu, která jej mj. upozorní na to, ve kterých oblastech strategického řízení má firma slabiny. Poskytne mu také doporučení, jak stav zlepšit, a co je nejzásadnější, nabídne možnost dalšího vzdělávání formou e-learningových kurzů strategického řízení pro podnikatele,“ vysvětlila smysl projektu Hanzelková. Všechny tyto informace mají být pro firmy zdarma.
Podle partnerů projektu by třetí fáze měla být k dispozici v září 2014. Celý projekt je v Evropě – pokud jde o strategické řízení – unikátní a navazuje na snahu Evropské unie o podporu malých a středních podniků. Pozitivní je i to, že se v něm klade důraz především na praxi a vychází z reality středních a malých podniků.
(jap)