Konkurenční boj o zákazníky na jediné nedotované dálkové železniční trati v Česku přitvrzuje.

Soukromá společnost RegioJet zavedla mezi Prahou a Ostravou systém cen jízdenek podle poptávky na konkrétní spoje v průběhu týdne. Spojení mimo špičku zlevnila, v nejvytíženějších časech naopak jízdné o desítky korun zdraží.

"Zdražení se dotkne opravdu jen několika spojů v těch nejšpičkovějších časech," řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Až 90 % procent spojů podle něj naopak zlevní. Studentům navíc společnost garantuje nižší jízdné i v exponovaných vlacích.

Slevu oznámily také České dráhy, které od března snižují cenu místenek do pendolin.

Nově budou mít jízdenky RegioJetu dvě levnější úrovně. V nejméně využívaných časech vyjde jízdenka mezi Prahou a Ostravou placená z kreditu na zákaznickém účtu na 137 korun a obyčejná jízdenka na 141 korun. To je prakticky stejná cena, jakou nabízí konkurenční Leo Express.

Podle Ondrůje budou tyto ceny nasazeny například na ranní spoje ve směru z Prahy do Ostravy, které se téměř vždy potýkají s nejmenším zájmem zákazníků.

Srovnání cen

Na kolik vyjde jízdenka z Ostravy do Prahy ve špičce, například v neděli kolem 16. hodiny:

RegioJet: 325 kč

České dráhy - Pendolino: 395 kč

České dráhy - běžný spoj: 295 kč

Leo Express - 289 kč

Ceny jízdenek z Prahy do Ostravy mimo špičku, například ve středu kolem poledne:

RegioJet: 141 - 295 kč (podle varianty jízdenky)

České dráhy - Pendolino: 395 kč

České dráhy - běžný spoj: 295 kč

Leo Express: 137 kč

Dražší naopak bude jízdné v pátek, v neděli a v pondělí, kdy je zájem o cestování mezi Prahou a Ostravou největší a kdy jízdenka vyjde až na 325 korun. Druhá snížená sazba, která bude platit na většinu časů s výjimkou zmíněných špičkových, zavádí cenu 236 korun s kreditovou a 245 korun bez kreditové jízdenky.

RegioJet snížením cen reaguje na cenovou politiku Českých drah, které podle majitele RegioJetu Radima Jančury na této trati jezdí za podnákladové ceny a provoz mezi Prahou a Ostravou dotují z výnosů jiných linek.

"Byli jsme nuceni začít se cenově přizpůsobovat vývoji trhu a nastavili jsme ceny tak, abychom byli levnější než České dráhy a nešli pod ceny Leo Express," uvedl Jančura.

S rozdílnými cenami pro jednotlivé odjezdové časy vlaků přišel vloni na podzim právě Leo Express. RegioJet podle Ondrůje bedlivě sledoval, zda se tento způsob tvorby cen, který je obvyklý spíše u nízkonákladových leteckých společností, ujme i na železnici. Nyní se podle Ondrůje zdá, že trh je schopný to akceptovat.

Více zákazníků chtějí do svých vlaků přilákat i České dráhy. Ty zlevnily povinné místenky do vlaků Pendolino v závislosti na délce jízdy.

Od března budou například část místenek (se slevou za včasný nákup) na nejkratší vzdálenosti mezi Ostravou a Těšínem nabízet za 35 korun, mezi Prahou a Olomoucí nebo Bohumínem a Pardubicemi pak za 70 korun. Místenka na trať mezi Prahou a Ostravou vyjde na 100 korun proti dosavadním dvěma stům, uvedly ČD.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru