Kritika existence poplatku za vedení úvěrových účtů má své opodstatnění, nelze však tvrdit, že by tento poplatek měl být plošně zrušen.

Říká to generální ředitel Equa bank Petr Řehák. Jeho banka chce letos růst, a to třeba na trhu s hypotečními úvěry.

Klienti Equy jsou prý aktivní, obecně podle něj vzrostla vzdělanost českých klientů. Nicméně stále je co zlepšovat...

Co si myslíte o současné vlně nevole proti poplatkům za vedení úvěrových účtů? Je to pro banky reálná hrozba, nebo nafouknutá bublina?

Každá banka, která si účtuje poplatek za produkt nebo službu, by měla být schopná deklarovat, jaký náklad se k poplatku váže, co za něj klient dostává. Není to tak dávno, co se zvedla vlna nevole proti poplatku za vedení běžného účtu, poplatku za vklad či za výběr hotovosti.

Rozhodně nejde o bublinu, ale je třeba rozlišit banky, které tento poplatek účtují, protože v něm klient má zahrnuty některé služby, a na banky, kde je protihodnota pro klienta minimální, nebo dokonce žádná. Nedivím se reakci klientů, kteří platí poplatek "za nic".

Nelze však paušalizovat ve formě "poplatek za to či ono je nesmyslný, neoprávněný". Pokud je banka schopna doložit, že za daný poplatek poskytuje službu (výpisy, možnost předčasného splacení, vystavování potvrzení apod.) a v souvislosti s ní vznikají náklady, tak je logické požadovat poplatek.

Banka je komerční organizace, která má ze svého principu vydělávat peníze.

Jak se Češi chovají v otázkách využívání bankovních služeb? Změnil se nějak jejich přístup?

V Equa bank jsme nejvíce zaznamenali, že k nám přicházejí klienti, kteří chtějí své finance spravovat aktivněji a efektivněji. Ne však za každou cenu nejlevněji, nicméně požadují vyšší nebo srovnatelnou kvalitu a tomu i odpovídající a obvykle nižší cenu produktů a služeb.

Mezi hlavní služby, které naši klienti standardně vyžadují, patří například obsluha prostřednictvím internetového bankovnictví, mobilního bankovnictví a call centra apod.

 

Odpovídající cena je podle vás v jaké výši?

To je samozřejmě individuální záležitost s ohledem na rozsah využívaných produktů a služeb. Každý zákazník si obvykle najde svoji cenu, kterou je ochoten zaplatit. U někoho to je třeba 0 korun...

Takže pověstná česká "citlivost na cenu" nehraje vždy prim?

Samozřejmě, cena je podstatným a často nejdůležitějším argumentem, ale neplatí to ve všech případech.

Letos se na bankovním trhu očekává významnější objem hypoték, kterým končí fixace (až 148 miliard Kč). Chodí k vám zákazníci spíše refinancovat, nebo pro novou hypotéku?

Je to vyvážené. Na letošní rok se v oblasti hypoték velmi těšíme. Příležitost na trhu je veliká, právě díky vyššímu objemu refinancování. Loni se nám dařilo nejen v oblasti refinancování, ale také v oblasti neúčelových hypoték a hypoték pro podnikatele.

V jakém objemu?

Ke konci roku 2012 jsme poskytli hypotéky o objemu více než dvě miliardy korun, s hypotékami jsme teprve začínali, v letošním roce očekáváme samozřejmě vyšší prodeje.

 



Srovnání hypoték


Porovnejte si hypotéky na trhu a ušetřete na splátkách. Jednoduše on-line porovnejte ceny a vyberte si nejlepší nabídku.



>> Spočítat cenu hypotéky


 

Jste jedna z mála bank, které zveřejňují svůj negativní výsledek formou tiskových zpráv...

Zveřejňovat a komunikovat výsledky hospodaření je normální. Mezi naše hlavní firemní hodnoty patří transparentnost a otevřená komunikace zejména směrem k našim klientům.

Funguje mobilita klienta?

Kodex mobility klienta, zkráceně "mobilita klienta" - Jedná se o postup při změně banky, součinnost původní banky i nové banky. Klient má možnost požádat o převedení například všech trvalých příkazů ze své původní banky. Ke změně, převodu běžného účtu klientovi stačí navštívit novou banku. Změna banky neznamená zachování stejného čísla účtu.

U nás ano. V rámci kodexu mobility neregistrujeme významné komplikace. Do mobility klienta zahrnujeme i to, že za něj vyřizujeme veškerou administrativu při využití refinancování – RePůjčky. Tedy veškeré úkony související s předčasným splacením jeho půjček u původních poskytovatelů.

Co vás na vývoji českého bankovního trhu zaujalo?

Růst vzdělanosti klientů. Například v oblasti hypotečních úvěrů je skok v informovanosti klientů podle mého významný. Klienti produktu rozumí, jsou schopni se dostat až do jeho detailů a prostě si vybrat to nejlepší. Stejný trend se dá pozorovat také v oblasti běžných účtů. Osobně vnímám velký přínos projektů, které přispívají ke zvyšování finanční gramotnosti apod. To je posun správným směrem, který může bankovnímu trhu a klientům významně prospět.