Letecká nákladní doprava se loni dostala pod silný tlak. Důvodem byl zejména pokles mezinárodního obchodu a změny ve struktuře převáženého zboží. Zatímco expandující dynamické trhy poptávaly zejména hromadný a volně ložený náklad, v západních ekonomikách došlo k poklesu poptávky po zboží s vyšší přidanou hodnotou, které se převáží z velké části právě vzduchem.

„Na rozdíl od osobní dopravy v nákladní došlo k poklesu o 1,5 %. Tento trh dostal ránu. Světový obchod ostře poklesl a navíc se obchodovalo více se zbožím, které se převáží jako volně ložený náklad. Ten je vhodnější pro námořní přepravu,“ uvedl Tony Tyler, generální ředitel asociace IATA.

Pozitivní vývojem podle Tylera prošel zejména obchod mezi Asií a Afrikou, z čehož silně těžily blízkovýchodní a africké aerolinky. V Africe se poptávka loni zvýšila o 7,1 % (předloni -2,1 %), na Blízkém východě pak o 14,7 % (předloni +8,2 %). Zatímco blízkovýchodní společnosti udržely vytíženost na průměrných 44,8 %, africké obsadily ze všech regionů nejnižší pozici s 24,7 %.

Asijsko-pacifické aerolinky vykázaly loni pokles poptávky o 5,5 % a celkové kapacity o 2,4 %. To se přičítá zejména stagnující ekonomice na západních trzích. Přesto udržela tato oblast nejvyšší vytíženost letadel, a to 56,1 %.

 

V Evropě poklesla poptávka o 2,9 %. Kapacita se zvýšila o 0,3 %, což snížilo vytíženost na 47,2 %. V Severní Americe se poptávka snížila o 0,5 % a vytíženost spadla na 35 % - druhou nejnižší ze všech regionů.

„Do roku 2013 vstupujeme s opatrným optimismem - situace v eurozóně je stabilnější než před rokem a Spojené státy se vyhnuly fiskálnímu útesu,“ řekl Tony Tyler. Na druhou stranu ale podle něj nejsou v dohlednu nižší ceny pohonných hmot a předpokládá se celkový nízký růst HDP. Nicméně zlepšující se důvěra obchodníků by měla přispět k tomu, že se letecká nákladní doprava vymaní ze špatných čísel. Ve své předpovědi z loňského prosince odhadla IATA, že poptávka po leteckém cargu letos poroste o 1,4 %.

Související