Nedávné zlevnění Rapidu přeskupilo poměry v modelové paletě Škody na našem trhu. Zjišťovali jsme cenové rozdíly mezi ním a podobně živou i vybavenou novou Škodou Octavia. O kolik tisíc je větší model ve srovnatelných variantách dražší?

První srovnání začneme u benzinového turbomotoru 1.2 TSI/63 kW, který je výchozí pohonnou jednotkou nové Octavie a druhým nejslabším motorem u Rapidu po tříválci 1.2 MPI/55 kW. Dynamikou ani spotřebou se obě auta téměř neliší, což znamená plusové body pro větší Octavii.

I když větší... Karoserie nové Octavie je sice proti Rapidu o 18 cm delší, ale místo na nohy jsme u většího modelu naměřili pouze o 2 cm a délku kufru o 4 cm lepší. Ani 50 l k dobru v kufru pro Octavii není nijak zásadní rozdíl, zvlášť když jsou oba zavazadelníky stejně široké a hluboké. Nejvíc se asi projeví rozdíl 6 cm v maximální šířce v loktech na předních sedadlech ve prospěch většího auta. Celkově se ale dá říct, že interiér i kufr nové Octavie není o třídu, ale maximálně o půl třídy prostornější než Rapid.

Druhé překvapení zažijeme při porovnání základních výbavových verzí, které se u obou modelů jmenují Active. Díky tomu, že Škodovka zvýhodnila Rapid v akci Fresh spoustou prvků navíc, je základní výbava menšího modelu bohatší. Ke standardu patří například dálkové ovládání centrálního zamykání nebo přední mlhovky, což jsou věci, za které si u nejlevnější Octavie připlatíte. Ta kontruje alespoň kolenním airbagem u řidiče, který u Rapidu nelze pořídit ani za příplatek.

Rozdíl mezi podobně vybavenou novou Octavií a Rapidem s motory 1.2 TSI/63 kW dělá padesát tisíc korun a to není vůbec málo, i když vezmene v úvahu dospělejší jízdní projev a reprezentativnější vzhled karoserie i přístrojové desky u většího modelu.

Ještě větší cenová propast mezi oběma modely nás čeká, pokud budeme uvažovat o naftě. Jako základ zatím u obou modelů funguje turbodiesel 1.6 TDI/77 kW. U Octavie ho sice můžeme pořídit s nejchudší výbavou Active, kdežto u Rapidu musíme sáhnout až po druhém stupni Ambition, přesto cenový rozdíl dělá 47 tisíc, jak se můžete přesvědčit zde. Menší škodovka přitom disponuje spoustou prvků výbavy navíc - třeba automatickou klimatizací, litými koly nebo palubním počítačem.

Pokud bychom porovnávali výbavově podobné stupně Ambition, pak by rozdíl narostl na 102 tisíc, jak zjistíte zde. Ve prospěch Octavie ale mluví další překvapení - v naftové verzi je výrazně úspornější než rapid. Podle výrobce si řekne o 0,6 l nafty méně. Důvod je ten, že se nová Octavia 1.6 TDI zatím nabízí pouze se systémem stop-start, který vypíná motor po zastavení a tím třeba ve městě na semaforech šetří palivo.

Další srovnatelnou verzí Rapidu a nové Octavie je silnější verze benzinového turbomotoru 1.2 TSI - tentokrát s výkonem 77 kW. U Rapidu znovu musíme sáhnout po druhém stupni výbavy a u Octavie můžeme zůstat v základu. Přesto je větší model o značných 47 tisíc dražší, jak si můžete ověřit zde. Když výbavu srovnáme, zvětší se cenový odstup opět na 102 tisíc – podívejte se zde. Octavia ale znovu díky stop-start systému boduje o půl litru nižší spotřebou.

Jiné srovnatelné verze Rapidu a nové Octavie nenajdeme. Nejsilnější provedení menšího modelu 1.4 TSI se totiž nabízí pouze s automatem, kdežto u Octavie zatím pro motory 1.2 TSI a 1.4 TSI automaty nejsou. Předpokládáme, že značná část nových Octavií se bude prodávat se silnými motory 1.8 TSI a 2.0 TDI, s nimiž bude Škodovka konkurovat manažerským autům – takzvané střední třídě. Rapid tak vysoko nemíří.