Masky bohů na mayském chrámu

Guatemala

Na území bývalého mayského města El Zotz našli archeologové ve zdi štukové masky, pocházející z doby mezi lety 350 a 400 našeho letopočtu.

Červeně namalované masky mayských bohů byly kdysi součástí chrámu na hoře El Diablo a ukazují různé fáze slunce. Mezi tvářemi jednotlivými bohy jsou znázorněny i různé planety, například Venuše.

Masky se nachází na místě zříceniny mayského Chrámu nočního slunce, který byl postaven nejspíš na památku prvního z vůdců dynastie El Zotz přezdívaného Pa'Chan.

Neandrtálci věděli, že heřmánek léčí

Španělsko

Katalánská archeoložka Karen Hardy učinila významný pokrok ve studiích neandrtálců, když nechala zanalyzovat bakterie nalezené na čelisti pravěkého člověka.

Chemikálie, které se zachytily na zubech, dokazují, že už v době před 50 600 až 47 300 lety si pravěcí lidé na území dnešního Španělka čistili zuby léčivými rostlinami - konkrétně heřmánkem a řebříčkem.

Na zubech se našly také stopy po kouři, který neandrtálci patrně vdechli, když seděli u ohně.

Top 10 archeologických objevů roku 2012

Zatím jste si přečetli 20 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.