České dráhy by například podle Radima Jančury, majitele společnosti Regiojet, měly zveřejnit výši dotací, které stát doplácí na provoz svých rychlíků na klíčových tratích v Česku.

Dosud je zveřejňováno jen zprůměrované číslo. Mladá fronta Dnes ve čtvrtek informovala o tom, že se o zveřejnění informací nyní České dráhy soudí s ministerstvem dopravy, se svým jediným akcionářem.

V jednom případě už Městský soud v Praze rozhodl v neprospěch drah a předběžné opatření nevydal, druhý ještě není rozhodnutý, píše deník. Se žádostí o poskytnutí údajů o výnosech a nákladech jednotlivých tratí se na ministerstvo obrátil šéf společnosti RegioJet Radim Jančura na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

Ministerstvo ročně drahám na objednané rychlíky posílá asi čtyři miliardy korun. "Jde o peníze daňových poplatníků a mělo by být samozřejmé zveřejňovat, jak jsou které linky prodělečné," řekl Jančura, který údaje požadoval i kvůli soutěži na rychlíkovou trasu Olomouc - Krnov - Ostrava.

Ministerstvo více než rok nechtělo dokumenty vydat, ministr dopravy Pavel Dobeš však těsně před svým odchodem na počátku prosince dal po soudním rozkladu za pravdu Jančurovi a nařídil údaje zveřejnit. Mluvčí drah Radek Joklík MfD řekl, že tyto informace jsou označeny jako obchodní tajemství a ministerstvo riskuje pokutu 500 000 korun a náhradu škody.

Dokument, který Jančura požaduje, může například ukázat, zda České dráhy na lince z Prahy do Ostravy před koncem dotací skutečně vydělávaly, jak tvrdily. Právě na této trati Jančurův RegioJet začal Českým drahám konkurovat.

Jančura: Na dotovaných tratích prodělá jen hlupák

Z šesti evropských projektů na železnici jsou dva v Česku, a jsou to zatím projekty ve znamení - bez dotací. "Všechny ostatní vlaky, které se jezdí s dotacemi, tak to je ten správný byznys. Tam prodělá jen hlupák, který si to nedokáže spočítat," říká v pořadu Face to Face Radim Jančura majitel a provozovatel RegioJetu.

Například na trati Ostrava-Krnov-Olomouc nabízí Jančura dle svých vlastních slov úsporu zhruba 10 procent oproti původní ceně Českých drah (188 Kč v. 212 Kč). Jak to, že ČD tvrdí, že tam pobírají v roce 2012 dotaci 159 korun?

"To číslo si takhle vycucávají z prstu. A klidně můžou říct, že v roce 2013 tam budou mít "nulu". Tam je důležité to, co dali zástupci ČD ministerstvu ve chvíli, kdy podepisovali desetiletý kontrakt - tehdy vázali na tuto trať 212 Kč," říká v pořadu Face to Face (viz odkaz).

Face to Face: Vyzyvatelé Českých drah před kamerami IHNED.cz

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru