Z Česka zmizely letos v srpnu kavárny australského řetězce a světové trojky Gloria Jean´s Coffees. Důvodem odchodu řetězce byl krach českého držitele licence na provozování této franšízové sítě – společnosti H.A.M. Gastro Czech. Za rok by se ale logo kávového šálku, které patří australskému řetězci, mělo v tuzemsku objevit znovu.

"Aktuálně hledáme nového partnera, který je schopen vytvořit z našeho řetězce klíčového hráče na českém trhu. Kolem Vánoc 2013 už budou kavárny znovu otevřeny," říká v rozhovoru pro HN šéf řetězce pro globální rozvoj Troy Franklin.

 

Řetězce v ČR

177 milionů

korun dosáhly v roce 2010 tržby nejvýdělečnějšího kavárenského řetězce v tuzemsku Starbucks Coffee, který v tuzemsku provozujem formou franšízy firmy AmRest Coffee. 

84,6 milionu

korun utržil loni v Česku britský řetězec Costa Coffee (nástupce Coffee Heaven). Držitelem licence je společnost Best Coffee.

 

Co stojí za neúspěchem prvního českého franšízanta, společnosti H.A.M Gastro Czech?

Neměli dobrou korporátní strukturu a neměli zkušenosti s tímto byznysem. Firma pak prošla restrukturalizací a my jsme bohužel museli zavřít naše kavárny. Podniku se celkem dařilo, ale problémy měl nábytkářský byznys, v němž byla společnost taktéž zainteresována (hlavním akcionářem H.A.M Gastro Czech, byl Asko nábytek, pozn. redakce).

Kolik poboček jste v tuzemsku měli?

Celkem byly čtyři. Tři v Praze a jedna v Brně.

Kolik byste jich chtěli mít v Česku do budoucna?

Předpokládám, že budeme otvírat tak pět poboček ročně. Za pět let od znovuotevření chceme v Česku mít 25 kaváren.

Jak by měl vypadat váš nový franšízant?

Chceme najít skutečně vhodného partnera, my ho nazýváme tzv. masterfranšízantem. Je to stejné jak manželství, nejsme v tom na pár dnů, ale pokud možno na celý život. Potřebujeme, aby partner měl finanční zázemí a zkušenosti z oboru. Měl by znát retail, měl by mít zkušenost s vedením podniků, které mají více poboček. Preferovali bychom někoho, kdo se točí kolem jídla a nápojářského trhu. Nechceme nějakou firmu jen z finančního sektoru. Chtěli bychom, aby také měl povědomí o realitním trhu a věděl, jaké lokality jsou vhodné.

Takových adeptů není ve franšízovém byznysu tolik. Nemůžete být konkrétnější?

To bohužel nemůžu. Zatím probíhá vyjednávání. Řekněme, že máme hrstku kandidátů a ve finále se budeme rozhodovat mezi třemi až čtyřmi zájemci.

Kdy tedy bude jasné, kdo získá licenci na Gloria Jean´s Coffees?

Kdo drží licence

(držitele licencí, počet poboček)

Costa Coffee Best Coffee s.r.o. 23 poboček

Coffee&Co Restaurant Management 17 poboček

Coffee Day (bývalé kavárny Emporio) akcionář 14 poboček

Starbucks AmRest (provozuje mimo jiné také KFC, Pizza Hut, Burger King) 12 poboček

Coffeeshop Company Tizia CSC 10 poboček

Gloria Jean´s Coffees aktuálně hledá partnera (dříve Ham Gastro Czech) měla 4 pobočky *

Vhodného kandidáta chceme vybrat do poloviny příštího roku. Ten pak bude první dva roky budovat značku a provozovat pobočky. Pak teprve můžou poskytovat další licence (subfranšízy). To je stejný princip, jak výchova dítěte. Musí nejdřív vyrůst a vy se o něj musíte postarat, než se postaví na vlastní nohy.

Jak velkou investici bude znovurozjetí kaváren v Česku vyžadovat?

To vždy záleží na zemi, místech, kde se bude pronajímat prostor pro kavárny a dalších faktorech. Nový zájemce o kavárny by ale měl počítat s celkovou investicí v řádu několika milionů australských dolarů. Vedle samotné licence padne podstatná část na zařízení a design kaváren, na reklamu nebo proškolení personálu.

Máte už vytipovaná nová místa pro kavárny?

Občas se pro svůj byznys musíte poohlížet i po tzv. výstavních skříních. To jsou velmi drahá místa, která možná tolik nevydělávají, ale působí jako magnet na zákazníky. Mně by se třeba líbilo několik lokalit na Starém Městě, protože se tam pohybují spousty turistů. Jsem si jist, že to zohledníme. Ale budeme se dívat na oba břehy řeky. Teď jsem si každopádně jist, že prvních pět let se zaměříme na Prahu. Pak se možná vrhneme na Brno. Nejprve ale chceme fungovat jako takový chomáč, svazek. Budeme držet kavárny blízko sebe. Možná se budeme poohlížet i po nákupních centrech.

Jak se lokalita promítá do marží vašeho sortimentu? Jak drahá bude káva ve srovnání s konkurenčními řetězci?

Vysoké nájmy se samozřejmě promítají spolu s cenou kávy jako komodity do ceny kávových nápojů. Káva tedy nebude levnější než ta u našich konkurentů na trhu. Ale věříme, že lidé v Česku jsou dostatečně chytří na to, aby pochopili, že platí za kvalitu.

Na šálku kávy ale zase tolik nevyděláte.Chceme proto posílit nabídku jídla, které by přilákalo zákazníky přes oběd a večer. Chceme lidi naučit, aby u nás utráceli více peněz.

Je český trh pro kavárenský byznys podle vás náročný? Čím je trh specifický?

Evropa je pro nás obecně výzvou zejména z geografického pohledu. Od Austrálie je to daleko. Dostali jsme se sem později, než naši konkurenti. Vlastně jsme se začali dívat do Evropy až ve chvíli, kdy propukla ekonomická krize. Jinak tu zase tolik výzev není. Ačkoliv je pravda, že v Česku ještě neplatí to, co v Asii nebo Anglii, že si lidé chodí pouze pro take-away kávu v plastových kelímcích.

Raději si jdou sednout a chtějí si ten čas v kavárně užít. Na druhou stranu je tu už i mladší generace, která chce trávit v čas ve stylových a trendových místech. Chtějí být spojování s určitou značkou. A to je pro nás velký potenciál. V Česku není více výzev než jinde.

Chystáte se vedle Česka zaměřit na další evropské trhy?

Už se nám daří v Rumunsku a za poslední rok jsme zdvojnásobili byznys v Kazachstánu. Otevřeli jsme kavárny také v Ázerbájdžánu. Pokud jde o sousední země Česka, ještě nevíme, jestli přidružíme Slovensko k Česku, nebo to bude separovaný byznys. Ověřujeme si podmínky v Polsku, Rusku, zajímá nás také Gruzie. Primární destinace jsou teď pro nás ale vedle Česka Německa, Skandinávie a Británie.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru