V nabídkách mobilních operátorů se orientuje jen devět procent Čechů. Ve světě se v tarifech vyzná v průměru jeden uživatel z pěti. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ernst & Young ve 12 zemích včetně ČR.

"Řešením je jasná, otevřená a konzistentní komunikace mobilních operátorů se zákazníky. Pokud operátoři způsob, jímž komunikují, nezmění, zejména nebudou-li usilovat o srozumitelnější vyúčtování, zvýšení úrovně zákaznických služeb a jasnější marketingová sdělení, nepodaří se jim z existujících příležitostí profitovat naplno," uvedl Petr Plecháček z české pobočky Ernst & Young.

Zákazníci mají také značné problémy orientovat se v datových tarifech. Nevyzná se v nich třetina respondentů a 40 procent Čechů. Rychlé rozšíření chytrých telefonů a tabletů s podporou internetu představuje jeden z nejvýraznějších společenských a technologických trendů posledních let.

U uživatelů chytrých telefonů je pravděpodobnost, že budou datové služby využívat, dvakrát vyšší než mezi majiteli tradičních telefonů.

"Nejčastější příčinou, která zákazníky od využívání mobilních služeb na smartphonu odradí, je strach z vysokých účtů," dodal Plecháček.

Celkem 38 procent spotřebitelů přestalo používat mobilní zařízení k prohlížení webových stránek a 28 procent pro platby, protože se obávali vysokých nákladů, nebo neporozuměli složité cenové nabídce.

Jeden ze tří spotřebitelů v průzkumu uvedl, že je buď zmaten cenami za mobilní data, nebo rozsahem mobilních služeb, případně se v nabízených možnostech vůbec nevyzná.

Češi za využívání služeb vysokorychlostního připojení 3G v průměru měsíčně utratí 742 Kč v případě tarifů, respektive 468 Kč u předplacených karet. Ve Spojených státech utratí paušální zákazníci v průměru 2245 Kč a zákazníci s předplacenými tarify 1522 Kč.

Cenový model založený na množství přenesených dat upřednostňuje pouze 13 procent respondentů, zatímco 56 procentům vyhovují neomezené měsíční tarify za paušální cenu na jednotlivý den. Toto cenové schéma je atraktivnější v rámci méně rozvinutých trhů, kde se mobilní internetové služby stále zkvalitňují, například v Číně, Indii či Rusku. V České republice preferuje neomezené datové tarify za paušál 63 procent zákazníků.