Černý pátek, první pátek po americkém svátku Díkůvzdání, de facto zahajuje vánoční nákupní sezónu. Na internetu už před pěti lety jako reakce na nákupní šílenství v kamenných obchodech vzniklo kybernetické pondělí. V Česku bude místo slev poštovné zdarma.

Slevy v pondělí po Černém pátku nabízí nejen jednička elektronického obchodu Amazon, ale i on-line obchody dříve typicky "kamenných" prodejen jako je Wallmart, Toys"R"Us, Macy’s nebo Sears.

Všechny tyto prodejny ukazují, že se obchodníkům hodí jakýkoliv marketingový trik – všechny na internetu před Kybernetickým pondělím nabízely i akce k Černému pátku. Kybernetické pondělí chystá podle společnosti BIGInsight 85 procent on-line obchodů v USA.

Nákupy bez poštovného

Českou odpovědí na masivní slevy amerických kamenných i on-line obchodů v období po dni Díkůvzdání je Den dopravy zdarma. Jako marketingovou akci jej pořádá společnost Miton Media prostřednictvím srovnávače cen Heureka.cz. Načasování akce odpovídá zahájení nejsilnější nákupní sezóny v Česku - přichází tři týdny před Vánoci.

Od poledne 27. 11. do poledne 28. 11. bude možné v přibližně šesti stech českých e-shopů nakoupit dárky bez platby za poštovné. Podmínkou pro bezplatné doručení dárků standardními metodami je nákup za minimálně 300 korun. Akce se účastní velké i malé specializované on-line obchody. Z těch největších se do akce zapojí Alza.cz i Kasa.cz, naopak chybí Mall.cz nebo CZC.cz.