Pojďme si na začátku v krátkosti shrnout, co to vlastně je hybrid. Jde o auto, které disponuje jak klasickým spalovacím motorem na benzin nebo naftu, tak elektromotorem. Funguje jako malá elektrárna, elektřinu si umí vyrábět samo takzvanou rekuperací. Transformuje ji z kinetické neboli jízdní energie při brzdění motorem nebo brzdami. Elektřinu ukládá do akumulátorů, které pak využívá jako zdroj energie pro elektromotor.

Hybridy tak jsou ekologičtější než elektromobily. Jejich elektřina je čistá, transformuje se z energie, která jinak u běžných aut přijde vniveč. Elektromobily sice na rozdíl od hybridů nevypouštějí žádné emise při jízdě, ale elektřina, kterou berou z běžné sítě, se většinou vyrábí z uhlí nebo jádra, což nemá s ekologií moc společného.

Hybridy mívají díky podpoře elektromotoru nižší spotřebu než běžná auta s benzinovými nebo naftovými motory. Jejich parametry si s konkurencí můžete porovnat zde. Rozlišujeme takzvané full hybridy a mild hybridy. "Plnotučné" hybridy se dokáží pohybovat jen na elektřinu bez podpory spalovacího motoru, i když ujedou tímto způsobem vzdálenost maximálně v řádu jednotek kilometrů. U jednodušší varianty hybridu vždy musí běžet spalovací motor a elektromotor slouží jen jako podpůrná pohonná jednotka.

 

Zde je hitparáda deseti nejlevnějších aut s hybridním pohonem na českém trhu:

Toyota Yaris Hybrid        359 900 Kč
Honda Jazz Hybrid         429 900 Kč
Toyota Auris Hybrid        479 900 Kč
Honda Insight                549 000 Kč
Honda CR-Z                   569 000 Kč
Toyota Prius                  589 900 Kč
Toyota Prius+                669 900 Kč
Lexus CT 200h               699 000 Kč
Kia Optima Hybrid          759 980 Kč
Peugeot 3008 Hybrid4   799 900 Kč

Kliknutím na aktivní názvy modelů otevřete jejich ceníky, přehled výbav, technická data, redakční testy a další podrobnosti. Ceny platí při platbě naráz, nejsou v nich započítány případné bonusy na vstupní cenu do výpočtu splátek při značkovém financování. Ceny jsou s DPH a jsou aktuální k 19.10.2012.

 

Většinu z aut v naší hitparádě tvoří full hybridy, mild hybridy vyrábí Honda. Mezi desítkou nejlevnějších hybridů najdeme jak malá auta (Yaris, Jazz, CR-Z - to je sporťáček), tak rodinné kompakty s karoserií hatchback (Auris, CT), liftbacky s protaženou zádí (Insight, Prius) nebo víceúčelové MPV (Prius+). První korejský hybrid vznikl na bázi manažerského sedanu Optima, nechybí ani auto kategorie SUV se schopnostmi lépe zvládat lehký terén a pohonem všech kol (Peugeot 3008). Hybridy se tak rozlézají do všech automobilových segmentů.

Nejúspornějším hybridem v našem žebříčku je Yaris, u něhož Toyota udává v kombinovaném jízdním cyklu spotřebu 3,5 l benzinu na 100 km. Nejlepší dynamikou se chlubí Peugeot 3008, který jako jediný z naší TOP 10 kombinuje elektromotor nikoli s benzinovým, ale naftovým motorem. Z místa na stovku zrychlí během 8,5 s. Hybridy většinou bývají už v nejlevnější verzi dobře vybavené. Pokud bychom chtěli žebříček hybridů s klimatizací, litými koly a bluetooth handsfree umožňujícím legální telefonování z mobilu, pak se pořadí ani ceny nijak dramaticky nezmění. Přesvědčit se můžete zde.