I když se to postupně zlepšuje i stále platí, že malé a střední podniky většinou nemají vyčleněného pracovníka nebo oddělení, které by se marketingem soustavně zabývalo, ani propracovanou marketingovou strategii a vynakládají na něj nízký objem financí a podceňují distribuci.

Rozdíl mezi marketingem malých a velkých firem je proto spíše v obsahu marketingu. Ten je ovlivněn podmínkami, ve kterých tyto firmy fungují a působí, a to jak vnějšími tak i vnitřními, tedy stejný marketingový problém bude mít odlišné řešení.

Marketing je v zásadě pohledem na vaše podnikání, jehož jádrem je určení a uspokojení potřeb zákazníka, ať už z řad firem či přímo lidí. Pokud tedy máte něco prodat, měli byste znát potřeby kupujících / odběratelů, protože v tom případě můžete uskutečnit prodej. Buďto přímo tím, že jim nabídnete právě to, co potřebuje, anebo alespoň prostřednictvím vhodné reklamy vytvoříte dojem, že něco potřebují.

Základem je mix

Marketing je zastřešujícím pojmenováním pro čtyři základní elementy vašeho výrobku či služby, které je nutné vzhledem k potřebám zákazníků upravit. Spolu dohromady tvoří tzv. marketingový mix:

  • podoba a charakter výrobku nebo služby (produktu) - pokud tedy chcete vyrábět plastové lahve, pak budete řešit jejich velikost, design, barevnost atd.
  • cena - v praxi to znamená, za kolik byste svůj výrobek prodávali, popř. zda v momentě vstupu na trh sáhnete po zaváděcí nižší ceně, zda v hluchém období snížíte cenu, nebo zda ho třeba budete prodávat v rámci cenového balíčku s dalšími výrobky
  • propagace - de facto, jak dostat u zákazníků daný výrobek do povědomí, aby o něm věděli
  • distribuce - zdálo by se to být už jen poslední krok, jak výrobek / službu dostat k zákazníkovi.

Asi vás napadá, co s těmi prvky marketingového mixu máte provádět? Odpověď je jednoduchá a dala by se shrnout do několika následujících pravidel:

  • Co chce zákazník?

    Abyste zjistili, co máte provést s výrobkem nebo službou, abyste zajistili poptávku po vámi nabízených produktech, musíte zjistit u zákazníka na jeho skutečné potřeby, případně si o těchto potřebách zajistit co největší množství dostupných informací z dalších zdrojů.

  • Příklad

    Například sako z drahé látky v luxusním střihu bude vyhovovat spíše bohatým zákazníkům. Bude mít tedy vyšší cenu, musí mít rovněž specifický způsob prodeje a pravděpodobně bude mít také odlišný způsob propagace (například reklama v lifestylových magazínech).
    Charakter výrobku, který by vyhovoval zároveň méně majetným zákazníkům i bohatším, je téměř nemožné stanovit. Stejně tak není možné stanovit univerzální cenu, která bude vyhovovat všem. A  není ani možné zvolit takový způsob propagace, který osloví všechny, jako nelze nalézt vhodné prodejní místo, kde nakupují všechny skupiny obyvatelstva.

  • Jaký zákazník mě zajímá?

    Podle toho, co vyrábíte, či čím se zabýváte, tak můžete narazit na "příjemný" problém, že potencionálních zákazníků na trhu je strašně moc a jejich potřeby se navzájem liší. (Jiné potřeby bude mít středoškolák, a jiné zase důchodce nebo žena na mateřské, či úspěšný byznysmen.
    Trh se zákazníky je proto nezbytné na základě podobnosti jejich potřeb rozčlenit na části - segmenty - trhu a těm pak podřídit prvky marketingového mixu.

Nyní již víte, že budete nejprve zjišťovat potřeby vašich zákazníků a zjištěným informacím náležitě přizpůsobíte váš podnikatelský koncept, který tak dostane konkrétní podobu. Odsud už je jen krůček k úspěšnému zahájení vašeho podnikání.


Příklad marketingového mixu v praxi:

Firma "ŠatyDěti" provozuje internetový obchod, který prodává dětské oblečení a vybavení (maloobchod). Specializujete se na děti od miminek do 7 let.  To je sice hlavní cílová skupina, ale ve skutečnosti firma cílí na jejich rodiče a prarodiče, kteří jim tyto věci mohou nakoupit.

Produktem je veškeré zboží, které má firma v nabídce. Zboží je vždy nutné dostatečně prezentovat v rámci e-shopu. Jde o to popsat jeho funkci, doplnit popisek o množství fotografií produktu, o jeho vlastnosti, značku, certifikáty kvality, záruční listy nebo podmínky, doplňkové zboží a služby. Součástí informací je i to, zda je zboží skladem nebo kdy je pro něj dostupné.

U každého z výrobků je viditelně uvedena cena zboží, a to i po případné slevě. Mezi další cenové údaje patří i náklady na dopravu, možnosti nákupů na splátky a další informace týkající se ceny, jako je DPH, atd.

V případě e-shopu bylo trochu složité posoudit možnosti propagace. Ať už jde o reklamu, podporu prodeje, přímý marketing nebo public relations. Firma si proto platí reklamu na jiných internetových stránkách, kam častěji chodí ženy, kde upozorňuje na e-shop a zboží. Kromě toho se snaží buď elektronicky, nebo i pomocí letáků zacílit na podobné zákazníky v dětských koutcích a klubech.

Distribučním místem produktů je samotný e-shop. Součástí distribučních kanálů je upozornění zákazníků na to, kdy zboží firma zasílá a jak. Další možností je vyzvednutí v sídle firmy.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se