Ondřej Fryc (39)

Vzdělání:
Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor Informační management.

Praxe:
V letech 1995 až 1997 působil v Nizozemské obchodní komoře.
V roce 1997 založil marketingovou agenturu Česká obchodní kancelář, kterou po pěti letech prodal.
V roce 2000 založil e-shop Bilezbozi.cz (v roce 2002 přejmenováno na Internet Mall).
V roce 2008 Mall přešel na holdingovou strukturu - vznikl Netretail Holding.
Letos v červnu většinový podíl v Netretail Holdingu kupuje mediální skupina Naspers.

Soukromí:
Je ženatý, má tři děti.
Mezi jeho koníčky patří cestování, motocykly a práce se dřevem.

Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Šéf holdingu Netretail Ondřej Fryc při domlouvání rozhovoru týdeník Ekonom požádal, aby setkání proběhlo v centrálním skladu firmy v Horních Počernicích. "Myslím, že logistika je to hlavní, co nás odlišuje," vysvětlil Fryc.

Návštěvu pak provádí uličkami mezi vysokými regály, které jsou až ke stropu naplněné zbožím za stovky milionů korun. Se zaujetím a hrdostí malého kluka, který právě vybudoval svoji první dráhu pro elektrický vláček, vysvětluje, jak funguje složitý systém pro expedování zásilek. Kolem projíždí jeden balík za druhým jako na pásech v letištních halách. Tento "hangár" byl však pro Mall už malý, proto se v srpnu rozšířil, aby nebránil společnosti v rozletu.

V červnu jste většinový podíl v holdingu Netretail, který zastřešuje internetové obchody Mall, prodal skupině Naspers. Dál však zůstáváte šéfem celého holdingu. Ani na chvíli jste neuvažoval o tom, že byste společnost opustil, když už není vaše?

Nadále si ve firmě držím významný podíl, to za prvé. Ani předtím jsem nebyl neomezeným vládcem, ale měli jsme akcionáře, kterým jsme se zpovídali. A proč bych firmu opouštěl? Mě ta práce baví, naplňuje mne. Naopak by mě asi nebavilo postavit se do řady dalších investorů a radit start-upům. Nemít pevný řád a stálou denní práci, to bych se asi ukousal nudou.

Čili za pět let budete stále šéfem Netretailu?

Doufám, že ano. Co bych měl dělat jiného? Mám si hledat nějakou jinou práci, kde bych po dvou letech zjistil, že mě nenaplňuje? Jsem spokojený, nehledám nic jiného. To je stejné, jako kdybych ve spokojeném manželství hledal možnosti, jestli bych jinde nebyl ještě spokojenější.

Ale jsou také manželství, která skončí rozvodem.

To nemůžete dopředu odhadnout. Teď tomu věřím a dávám tomu maximum.

Kolik hodin denně pracujete?

To nedokážu říci, mně se práce slučuje s volným časem, přemýšlím o ní i o víkendu. Když mě něco napadne večer, tak si prostě sednu k notebooku. Nepočítám si hodiny, nemám píchačky. Pro mě je podstatné udržovat balanc s rodinným životem a koníčky, to se mi myslím daří.

Co byste poradil začínajícím podnikatelům, kteří teprve rozjíždějí byznys a jednou by také chtěli vybudovat miliardovou firmu?

Nyní se hodně mluví o různých start-upech, akcelerátorech a investorech. Je v tom trochu problém, protože se vytrácí podstata podnikání. Lidé, kteří začínají podnikat, by vůbec neměli přemýšlet o penězích, jestli a za kolik firmu prodají, hlavně musejí přemýšlet o zákazníkovi. Jestli dělají službu, kterou vůbec někdo bude chtít, jestli by ji sami využili. Pokud vaším cílem od začátku budou peníze, tak to nedáte a neuspějete. Přijde mi, že to spoustu start-upů takto má, podnikají hlavně pro peníze, a je to obrovská škoda.

Takže držet se hesla "náš zákazník, náš pán"?

Je to spíše obecně o používání selského rozumu. Nemůžete najednou vytvořit vzdušný zámek a ten poté prodat jenom kvůli tomu, že jste četl v ekonomické publikaci, že se to někomu povedlo. To je úplně pokřivené podnikatelské myšlení. Podnikání má přinášet hodnoty.

BURZA NENÍ PRIORITA

Hledali jste aktivně kupce pro síť internetových obchodů Mall, nebo vás naopak oslovil Naspers?

Byla to kombinace. Poslední rok a půl před prodejem jsme zaznamenali velký zájem ze strany různých skupin. Řekli jsme si, že nemá smysl bavit se s každým individuálně a že bude lepší udělat strukturovaný proces. Najali jsme si investiční bankéře, takže jsme se mohli soustředit na byznys a oni to se zájemci dohodli.

Bylo v průběhu několikaměsíčního vyjednávání něco, co vás překvapilo? Ať již pozitivně, nebo negativně.

Pozitivně mě překvapil přístup investora. Byl jsem zvyklý na dřívější praxi od finančních investorů, kdy se podrobně a dlouze řešilo každé slovíčko ve smlouvách. Často to z pohledu efektivity ani nedávalo moc smysl. Ale Naspers má nějaký cíl, kterého chce dosáhnout, detaily jsou druhořadé a jdou po tom klíčovém cíli. Jsou zaměření spíše na substanci než na právní formulace. Myslel jsem si, že byznys této úrovně a hodnoty už takto dělat nejde a je všude již zcela ovládán právníky. Naštěstí tomu tak není.

Bude v budoucnu fungovat užší spolupráce s aukčním portálem Aukro.cz, který také patří skupině Naspers?

Nebude, v tomto jsou jasně dané čínské zdi. My jsme v rámci skupiny Naspers na vrcholu retailové vertikály, podléháme přímo Naspers. Aukro nebo Heureka jdou po svých vlastních liniích. Případnou blízkou spoluprací bychom mohli ohrozit stávající byznysy, které Naspers má. Pokud bychom je začali integrovat, tak na Heureku budou jiní prodejci naštvaní a budou si říkat, co to tam probíhá za podivnou spolupráci. Navíc máme odlišné cíle, takže není možné, abychom u nich dostali třeba inzerci zadarmo, protože by to poškodilo jejich profitabilitu.

Už před čtyřmi lety se začaly objevovat zmínky, že chystáte vstup na burzu. Počítáte s tím stále?

Je to na našem hlavním akcionáři. Pokud se pro tento krok rozhodne, tak půjdeme na burzu. Není to ale na pořadu dne.


VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 16. SRPNA, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE:

banner 2

Související