Akcie provozovatele největší světové sociální sítě Facebook ve čtvrtek ve výrazně zvýšeném obchodování klesly až o víc než sedm procent na nové rekordní minimum pod 20 dolarů za kus.

Investoři se zesílenými prodeji chystají na to, že na trh může vstupovat velké dodatečné množství akcií, s nimiž se dosud nemohlo obchodovat.

Akcie Facebooku krátce před zahájením obchodů na trhu Nasdaq klesly o 2,5 procenta, po otevření se jejich propad zrychlil až na 7,1 procenta a spadly na nové minimum 19,69 USD. Nakonec uzavřely se ztrátou 6,27 % na hodnotě 19,87 dolaru.

Ztráta investorů, kteří akcie firmy koupili v rámci květnové nabídky a stále je drží, tak za čtvrt roku dosahuje téměř 50 procent.

Ve čtvrtek skončilo čtvrtroční období, během něhož nemohli své akcie prodávat někteří z prvních investorů včetně zaměstnanců firmy. Jde o 271 milionů akcií, tedy více než polovinu z objemu, který byl dosud na trhu po květnové primární veřejné nabídce firemních akcií.

V první hodině obchodování vyměnilo vlastníky asi 64 milionů akcií firmy, což byl více než dvojnásobek celodenního průměru za posledních 50 dní.

Zuckerberg může prodat až v listopadu

Od poloviny října do poloviny listopadu může trh zaplavit dalších až 243 milionů akcií. Nejvýznamnějším datem z tohoto hlediska bude ale 14. listopad, kdy bude moci přijít na trh dalších víc než 1,2 miliardy akcií. Až tehdy bude moci své akcie teoreticky prodat například zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg.

Analytici s hromadným výprodejem nepočítají, protože většina původních investorů a lidí z firmy bude čekat s prodeji na oživení kurzu, dnešní propad akcií je ale podle nich zcela pochopitelný.

"Tlak na tyto akcie se po návratu likvidity na trh obnoví. Jestliže hodnota vašich akcií klesne na polovinu, budete jen tak sedět a riskovat i zbytek?" řekl agentuře Reuters Frank Davis z newyorské makléřské firmy LEK Securities.

Facebok vstupoval na burzu s kurzem 38 dolarů a po krátkém vzestupu jeho akcie prakticky neustále klesají. Za ním jsou podle analytiků hlavně pochybnosti, zda je firma schopna pokračovat v růstu, který vykazovala před vstupem na trh.