Češi si letos v obchodech půjčují na spotřební zboží méně než loni, kvůli recesi jsou stále opatrní. Spotřebitelé podle obchodníků i splátkových společností v nynější nejisté ekonomické době zbytné nákupy odkládají.

Podle splátkové společnosti Home Credit, která patří do skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, je letos trh spotřebitelských úvěrů na obchodních místech v současnosti v poklesu.

"Meziročně se snížil objem poskytnuté jistiny na těchto úvěrech o 18,5 procenta," uvedl analytik Home Creditu Michal Kozub.

Klasický nákup na splátky podle něj pomalu nahrazují kreditní karty, které naopak rostou.

"Řada z nich funguje na podobném principu jako splátkový prodej, ale přináší navíc další výhody, jako je větší flexibilita, možnost opakovaného nákupu a systém bonusů a odměn," dodal Kozub.

"U nákupů na splátky registrujeme stagnaci, jenž kopíruje i vývoj spotřeby domácností," řekla mluvčí splátkové společnosti Cetelem Barbora Minksová. V červnu a červenci vévodila podle ní v rámci splátkového prodeje stejně jako loni výpočetní technika.

Proti loňskému roku, kdy zažívala doslova boom, se však její prodej během letních měsíců propadl o zhruba 15 procent. Ve srovnání s loňským létem naopak vzrostl skoro o třetinu prodej televizorů na splátky. Důvodem byla zřejmě letní olympiáda.

Podle generálního ředitele internetového obchodu Mall.cz Marka Lišky recese znamenala pokles trhu a hlavní poskytovatelé splátek se ještě nevrátili na předkrizová čísla.

Podíl lidí, kteří si berou zboží na splátky, se podle něj ustálil na stejném podílu. U kamenných obchodů je to kolem deseti procent, u online prodejců od jednoho do tří procent.

V obchodech Datart je poptávka po splátkových produktech přibližně stejná jako loni. Největší zájem je o nákup televizorů, velkých domácích spotřebičů, mobilních telefonů a multimediálních zařízení.

"Tento rok není vliv recese až tak zásadní jako loni. Každopádně ještě i dnes je možné předpokládat, že jsou lidé v očekávání budoucího vývoje obezřetnější a proto jsou v oblastech větší investice nebo zadlužování stále opatrní," řekla manažerka Datartu Jana Choroušová.

Podle statistik Home Creditu lidé na splátky nejvíc nakupují především vybavení domácností. Vedou televize a domácí kina, v těsném závěsu je bílá elektronika, jako jsou lednice, pračky, myčky. Na třetím místě je nábytek.