Centrem Prahy by už do dvou let nemusela vést dálnice. Ve čtvrtek končí dlouhodobé připomínkové řízení ke změnám na pražské magistrále a už dnes je jisté, že jak odpůrci automobilů uvnitř města, tak i pražští politici chtějí tuhle hlučnou dopravní tepnu proměnit v moderní bulvár "pařížského" střihu.

A jak a kdy by se měla magistrála proměnit? Už předminulou neděli magistrát instaloval zkušební semafor před Nuselským mostem ve směru do centra. Pokud se osvědčí, přibudou další.

"Naším záměrem je ztlumit provoz po magistrále, to docílíme výstavbou dalších semaforů, povrchových přechodů pro chodce a nakonec i zúžením komunikace na dva pruhy," vysvětlil IHNED.cz náměstek primátora Josef Nosek (ODS).

"Tyto změny plánujeme provést spolu s otevřením tunelu Blanka," dodává. Podle současných plánů by se měl tunel otevřít v květnu 2014.

Zúžení jízdních pruhů ve prospěch chodníků učiní z magistrály bulvár. Přibýt by měly rampy na Praze 4, které by magistrálu spojily s Jižní spojkou. Nově by také měla vést tramvajová linka z Vinohradské ulice na Václavské náměstí.

"Magistrála tak přestane připomínat dálnici a bude městskou komunikací," zdůvodňuje změny Vít Masare, mluvčí občanské iniciativy Automat, která se dopravou v Praze zabývá dlouhodobě.

Magistrále by prospělo mýtné

Iniciativa Automat ve svých dosavadních připomínkách magistrátu doporučila zavedení mýtného do centra města. "Velká část lidí jezdí do centra auty zbytečně a mohli by využít hromadnou dopravu či jiné prostředky, proto mýtné podporujeme," upozorňuje Masare.

Pražskou magistrálu čeká další omezení. Kromě semaforů se nakonec zúží na dva pruhy - čtěte ZDE

Na magistrále vyroste nový semafor i u Nuselského mostu. Plán má mnoho kritiků - čtěte ZDE

Podle náměstka Noska je tomu magistrát nakloněn, byť přesné datum případného zavedení nezná. "Mýtné bychom uvítali. Největším problémem je ale legislativa," vysvětluje Nosek.

Tunely měly stát 8 miliard

Ještě stále je v dokumentaci zavedeno několik variant, které uvažují vést magistrálu pod zemí. Výstavba až za osm miliard má ale zřejmě odzvoněno.

"Tunely jsou teď už v podstatě mrtvý projekt a jejich stavba je vyloučena. Byly by drahé a neměly by pozitivní efekt," říká Masare.

Znázornění snížení hluku z dopravy u povrchové varianty
Legenda:

- obrázek znázorňuje mapu současné magistrály (muzeum uprostřed, dole Nuselský most)
- čím červenější barva, tím větší hluk ze silnice, zelená je "klid"

- růžovou barvou jsou znázorněny domy
- po najetí myší se zobrazí mapka magistrály po rekonstrukci
- nejviditelnější je ztišení před muzeem, směrem na Václavské náměstí
- kliknutím rozevřete větší náhled

Magistrála dnes.

(Zdroj: Studie Ředitelství silnic a dálnic)

Že se s tunely nepočítá, potvrdil i náměstek Nosek. "Na tunely nejsou peníze a je nepravděpodobné, že by tato varianta nakonec zvítězila," vysvětluje.

Proč nakonec vítězí varianta bez tunelů? Částečně díky snaze občanů, částečně z finančních důvodů i snaze vytlačit auta z centra Prahy.

Dnes až 100 tisíc aut denně

"Kapacita projíždějících aut by v tunelech zůstávala stejná, takže by sice u Muzea auta zmizela, ale všude okolo by jich byl nadále stejný počet, ne-li větší," vysvětluje Masare. Po magistrále v současnosti projede 60 až 100 tisíc aut denně.

Sama iniciativa podávala již ve zjišťovacím řízení projektu zklidnění magistrály řadu připomínek, které magistrát vyslyšel.

Občané proti tunelům

Původně však magistrát s povrchovou úpravou bez tunelů ani neuvažoval. Až díky tlaku občanů a iniciativy Automat se v dokumentaci objevila. Automat musel zkoordinovat pražské městské části, kterými magistrála prochází.

"Městské části spolu takřka nekomunikovaly. Nám se je podařilo posadit k jednomu stolu. V příštím roce začnou vznikat různé studie, provedení prvních opatření pro zklidnění magistrály by se měla stihnout do voleb roce 2014," říká Masare.

"Podařilo se nám do projektu zahrnout povrchové řešení. Což sníží počet projíždějících vozidel v centru, řidiči budou muset využívat pražského obchvatu," uzavírá.