Reklamní agentury si je nemůžou vynachválit: světelné LED billboardy spolehlivě přitáhnou pozornost k reklamě, která na nich běží. Oproti tomu policie má jiný názor. Obří LED billboardy, na nichž se neustále mění obraz jako v televizi, jsou velmi nebezpečné a můžou působit dopravní nehody. Právě proto, že jsou tak poutavé.

„Co se týká nebezpečnosti reklamních zařízení, tak LED billboardy jsou jednoznačně nejnebezpečnější. Mají obrovskou schopnost zaujmout,“ říká Jindřich Rybka, vedoucí dopravní policie v Jihomoravském kraji.

„Jejich nebezpečnost spočívá v tom, že tvoří výrazné barevně nestálé a pohyblivé pozadí k dopravnímu značení nebo semaforům, které jsou pak méně viditelné, rozpoznatelné, a tím pádem i méně účinné,“ říká Rybka.

„Zejména za snížené viditelnosti a v noci působí světelná plocha s proměnným vysoce kontrastním motivem velice nepříznivě. Omezuje schopnost řidičů dostatečně rychle a včas reagovat na dopravní situaci,“ dodává Rybka.

A jeho slova potvrzuje i celorepublikový šéf dopravní policie Leoš Tržil. „Vnímáme to jako skutečný problém. Ty proměnlivé reklamy jsou horší než běžné. Řidič se soutředí na obrazovku a nesleduje dopravu. Taková obrazovka upoutá pozornost až na několik sekund,“ říká Tržil.

Policie: nic s tím nezmůžeme

Kolik nehod LED billboardy přesně způsobily, policie nedokáže sdělit, protože žádný řidič nepřizná, že havaroval, protože se díval na reklamu. Policie sice nebezpečné LED billboardy kritizuje, zároveň ale přiznává, že je proti nim prakticky bezmocná.

„Když takový billboard vyhodnotíme jako ohrožující, tak dáváme podnět k jeho odstranění, nicméně je to velmi složitá záležitost. Navíc když je takový billboard umístěn uvnitř obce, tak se k jeho povolení často policie ani nemůže vyjadřovat. Stanovisko by v řadě takových případů samozřejmě bylo zamítavé,“ říká Tržil.

Nakonec tedy záleží na jednotlivých městských částech, jestli na svém území LED billboardy povolí.

A obří světelné obrazovkové cedule v českých městech, hlavně těch velkých, stále přibývají. Například na Praze 4 byly ještě před dvěma lety takové billboardy jen dva. „Nyní jich je na našem území sedm,“ říká mluvčí Prahy 4 Michal Sochor.

Stále větší zájem o LED billboardy hlásí i téměř všechny reklamní agentury, které HN oslovily. „Zájem je docela dobrý. Za poslední rok vzrostl tak o 40 procent. Předtím na jedné obrazovce inzerovalo dvanáct firem, teď jich je tam tak kolem dvaceti,“ říká například Lukáš Pelc z reklamní agentury My First.

Ve světě už LED cedule omezují

Problém s přibývajícími reklamními obrazovkami už řeší i jinde ve světě, především v USA a v Kanadě. Například vedení amerického Virginia Beach City navrhlo, že LED billboardy by měly mít jen jednu barvu a měnit se maximálně jednou za minutu.

V Česku se proti obrazovkovým billboardům zatím nejrázněji postavilo ministerstvo dopravy, které je ochotné začít debatu o změně zákona o reklamě.

„Dle právního názoru ministerstva dopravy by k omezení billboardů ve městech mohlo dojít například změnou zákona o regulaci reklamy,“ říká mluvčí ministerstva Martin Novák.

„Kdyby někdo zvenčí podal podnět na naše ministerstvo, tak bychom mohli s kolegy z ministerstva průmyslu a obchodu iniciovat změnu tohoto zákona,“ naznačil Novák.

Čtěte více v Hospodářských novinách