Dva čeští průmysloví obři se dohodli na vzájemné spolupráci: automobilka Škoda a energetická společnost ČEZ budou společně vyvíjet elektromobily. ČEZ bude po dobu jednoho roku zkoušet elektromobily Škoda Octavia, v Mladé Boleslavi zase vznikne rychlodobíjecí stanice.

"Testování dvou elektrických Octavií je prvním krokem k navázání širší spolupráce mezi námi a automobilkou. Je to příležitost, jak posunout vývoj elektromobility v Česku o několik kroků vpřed," prohlásil manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ Tomáš Chmelík. Cílem testování je podrobně poznat užitkové vlastnosti, spolehlivost a jízdní parametry elektromobilů v běžném provozu. ČEZ bude tato vozidla používat na kratší služební cesty. Získané poznatky pak předá automobilce.

Škoda si od zkušebního provozu slibuje nové náměty pro obchod. "Chceme nabídnout zájemcům o elektromobily kompletní balíček služeb zahrnující například výhodný tarif na energii," prohlásil vedoucí vývoje elektromobility mladoboleslavské automobilky Petr Kristl. Podle něho se takové vozy hodí zejména pro provoz ve městě. Lze tedy očekávat, že v bateriovém provedení se časem objeví i minivůz Škoda Citigo. Jinak Kristl očekává, že se prosadí nabíjecí hybridy. Tedy automobily s elektrickým motorem, které se budou nabíjet v dobíjecích stanicích, ale zároveň budou mít i spalovací motor, jenž jim umožní dojezd na delší vzdálenosti.

Dvě auta na jednu stanici

ČEZ nyní provozuje 20 dobíjecích stanic pro elektromobily ve čtyřech městech (Praha, Plzeň, Ostrava a Trutnov). Do konce roku 2013 hodlá zprovoznit dalších 100 stanic, a to zejména na parkovištích ve firmách, hotelích, nákupních střediscích, v sídlech městských částí a podobně. Nové stanice mají vyrůst například v Praze, Hradci Králové, Ostravě, Vrchlabí nebo Jaroměři. Dodavatelem dobíjecích stanic je EmotionCar, informační technologii zajišťuje společnost Gity a samotnou výstavbu stanic firma Energie stavební a báňská.

ČEZ začíná také s výstavbou stanic pro rychlé dobíjení elektromobilů. Ty pracují s vyšším napětím a umožňují rychle prodloužit dojezd vozidla, které se jinak dobíjí přes noc nebo v době, kdy jeho majitel pracuje. První stanice tohoto typu budou právě před pražským sídlem firmy v Duhové ulici a v Mladé Boleslavi.

Síť dobíjecích stanic nyní v České republice budují rovněž další energetické společnosti, například PRE a firma E.ON. Snaží se tak konečně rozetnout začarovaný kruh, kdy elektromobilů zde bylo jako šafránu, protože neměly kde doplňovat energii, a dobíjecích stanic zase bylo málo, protože tu nejezdily žádné elektromobily. Na jednu stanici tak nyní připadají zhruba dva elektromobily.

Zatím 200 elektromobilů

Vlastní vůz poháněný elektřinou nyní má nebo vyvíjí téměř každá významná automobilová značka. Problém spočívá v tom, že dosud nedošlo k technické unifikaci, takže například elektromobily Renault potřebují jiné zásuvky než třeba vozy koncernu Volkswagen. Stanice používané společností ČEZ proto mají obě zásuvky. Rozdíl ale není zásadní a dobíjecí stanice půjdou poměrně snadno přebudovat na jednotný systém. Podle firmy ČEZ se evropským standardem patrně stane zásuvka typu Mennekes používaná Škodou.

Celkem v České republice zatím jezdí téměř 200 elektromobilů. Během prvního letošního pololetí jich přibylo 21. Například francouzská elektrotechnická společnost Schneider Electric nedávno nabídla městu Písek, v němž má velký výrobní závod, spolupráci na rozvoji elektromobility. Podle představitelů firmy Schneider by provoz elektromobilů byl i turistickou atrakcí. Pro začátek by mohlo jít především o vozy používané podniky, které působí v tamní průmyslové zóně, a o městskou dopravu.

Zásadní problémy čistě elektrických aut jsou dva: vysoká pořizovací cena a relativně krátký dojezd. Přestože všechny světové automobilky pracují na zlepšení těchto parametrů, revoluční změna zatím není na obzoru. Vizí do budoucna tedy podle představitelů firmy Schneider Electric je, že lidé by do práce a na kratší cesty jezdili elektromobily, které by jim poskytoval zaměstnavatel, jenž by měl výhodné smlouvy s dodavatelem energie a leasingovou společností. A pokud by uživatelé těchto vozů chtěli jet třeba na dovolenou k moři, půjčili by si vůz se spalovacím motorem v půjčovně.

Na budoucí prodej použitých elektromobilů se začala připravovat i společnost AAA Auto. Ta spustila ve své pražské centrále první dobíjecí stanici, další bude v Brně. Podle nové generální ředitelky Karolíny Topolové lze za několik let očekávat na trhu první desítky až stovky použitých elektromobilů. "Bereme samozřejmě odhady počtu elektromobilů s rezervou, nicméně podle těch optimistických by jich do pěti let u nás mohlo jezdit až 40 tisíc. Tou dobou by jich zároveň už mohlo být několik tisíc na trhu ojetých vozů," uvedla Topolová.

Petr Korbel

Škoda Auto testuje své elektromobily od letošního ledna. Zahájení prodeje běžným zákazníkům automobilka plánuje na rok 2014. Foto: ČTK

Související