Efektivita designu:

Nové designy van, zejména typy Love Story a You, výrazně napomáhají exportu. Ravak vyváží do 50 zemí, plánuje vstup na indický trh.

Po uvedení redesignované vany Rosa II se její prodej zvýšil o 100 procent.

V loňském roce Ravak meziročně zvýšil objem tržeb o 10 procent na 1,85 miliardy korun. Byť se letos očekává propad ve stavebnictví, vedení firmy je díky množství novinek a aktivitám na východních trzích optimističtější. Předpokládá konsolidované výsledky shodné s rokem 2011.

www.designemkprosperite.cz
www.dynamodesign.cz

Společnost Ravak založily v roce 1991 rodiny Vařekových a Kreysových, které dodnes stojí v čele podniku se 750 zaměstnanci a téměř dvoumiliardovým ročním obratem.

Takových výsledků nelze dosáhnout s obyčejným umyvadlem, sprchovým koutem ani vanou, které neoslní na první pohled. Zákazník chce koupelnu pohodlnou, funkční, kvalitní ale i krásnou. Proto Ravak spolupracuje s designéry, jejichž krédem je spojení inovace, účelnosti a fantazie.

Love Story odstartovala export

"Zahraniční designérské domy nám nabízejí zkušenosti, které načerpaly při práci na jiných zakázkách, a mají větší portfolio, což se odráží v jejich kreativních možnostech. Ale i v Čechách jsou špičkoví designéři, kteří rozumějí umění i technice a umějí vyrobit krásný a zároveň funkční výrobek," míní Patrik Kreysa, místopředseda představenstva Ravak.

Vany, sprchové kouty, hydromasážní systémy, umyvadla, nábytek a další koupelnové doplňky z této firmy ovlivňují především dva významní designéři. Před osmi lety společnost získala českého talentovaného designéra Kryštofa Nosála a už v roce 2000 navázala spolupráci s německým designérem Achimem Storzem. Na jeho kontě jsou jak karoserie pro Audi, BMW nebo třeba McLaren a Lotus, tak vany, které mají jednoduchý a zároveň členitý tvar umožňující člověku odpočívat dlouhé hodiny bez hnutí, aniž by neustále sklouzával ke dnu.

U velkorysé dvoumístné vany Love Story například Storz řešil, jak ji vymodelovat pro "jednoho a půl člověka". Nakonec německý designér vytvořil tvar podlouhlého srdce. Vana Love Story otevřela firmě i cestu na zahraniční trhy. "Nejvíce vyvážíme na Ukrajinu, do Ruska a do zemí střední Evropy. Pokud jde o vzdálené trhy, po 12 letech aktivit jsme vybudovali solidní a důvěryhodnou značku v Dubaji," uvádí spolumajitel firmy Kreysa. Právě Storzova vana You zdobí soukromou rezidenci dubajského šejka Hamdana bin Rashida Al-Maktouma.

Pro Ravak navrhl řadu úspěšných produktů také mladý designér Kryštof Nosál. Jeho vana Evolution byla Design centrem ČR oceněna jako Vynikající výrobek roku 2006. V současnosti u zákazníků boduje elegantní sprchový kout Brilliant, který Nosál navrhnul v duchu takzvaného přátelského minimalismu. "Vývoj nového designu není záležitost jedné skici a rychlého schválení firemní radou pro nové výrobky. Trvá půl až celý rok. Design je něco, co nemá pevně stanovený časový rámec, ten musí dozrát," uzavírá Patrik Kreysa.

 

Co na to místopředseda představenstva firmy Ravak
Jindřich Vařeka

Každý tvůrce a každá firma, která se už na poli designu etablovala, ví, že vývoj toho nejjednoduššího a zároveň funkčního designu zabere nejvíce času. Na vzhled našich výrobků klademe výjimečný důraz, ale hlavní prioritou pro nás je vždy snaha udržet v rovnováze estetiku s funkcí. Proto spolupracujeme s takovými designéry, kteří mají za sebou mezinárodní úspěchy, jsou talentovaní, uplatňují neotřelý pohled na věc a hlavně mají cit pro propojení účelu s designem. To je totiž hlavní hodnota, která nás odlišuje od konkurence.

Co na to designér
Kryštof Nosál

Propracovaným designem se snažíme produktu vtisknout přidanou hodnotu, a tím ho udělat konkurenceschopným. Každý nový výrobek inovujeme jak po stránce technické a praktické, tak i estetické. Jde o neustálé zvyšování standardu. Do procesu vývoje produktu je zapojen i sám zákazník. Vývoj výrobku prochází dlouhým procesem, jehož nedílnou součástí je i testování designu na koncových zákaznících, čímž nalézáme optimální řešení pro jednotlivé cílové skupiny.

 

Ravaku se vyplatilo oslovit německého designéra Achima Storze, který přinesl mezinárodně srozumitelné a konkurenceschopné návrhy.

Vana je nositelem designového vyznění koupelny, a proto zpravidla tvoří vizuální srdce celé kolekce.

Subtilní sprchový kout Brilliant, skříňka a umyvadlo z kolekce Classic.

Skica vany Evolution, která získala cenu Vynikající výrobek roku 2006.

Údajně nejpohodlnější vana na světě - You - zaujala i dubajského šejka.

Vana, umyvadlo a koupelnový nábytek ze série Evolution.

Koupelna vybavená vanou a umyvadlem z kolekce Rosa.

Dvoumístná vana Love Story.

Tereza Volná
Michal Richtr
Dynamo design
Marcela Honsová

Foto: Ravak