Maloobchodní tržby v květnu bez sezonního očistění meziročně klesly o 2,1 procenta po dubnovém poklesu o 4,1 procenta. Růst zaznamenal pouze prodej nepotravinářského zboží, uvedl ve středu Český statistický úřad.

Po očištění o sezonní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v květnu reálně meziměsíčně zvýšily o jedno procento. Meziročně se květnové tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní snížily o 0,3 procenta. Loňský květen měl o jeden pracovní den méně.

Další měsíce obrat nepřinesou

"Maloobchodní tržby potvrzují slabost spotřebitelské poptávky a jsou jen dalším číslem v řadě, které ukazuje, že na domácí poptávku česká ekonomika rozhodně spoléhat letos nemůže. Na vině je vyšší inflace, respektive klesající reálné mzdy, a také obavy z dalšího vývoje ekonomiky," komentoval statistiky analytik ČSOB Petr Dufek.

Slabá spotřebitelská poptávka podle Dufka brzdí růst cen v obchodech. "Další měsíce přitom rozhodně nepřinesou žádný obrat a dá se dokonce očekávat, že výsledky maloobchodu budou ještě slabší," upozornil Dufek.

Zvýšení DPH už od začátku příštího roku

To přidává starosti ministerstvu financí - výběr DPH klesá, přestože daň vzrostla. Server iDnes.cz píše, že poslanci z rozpočtového výboru tak podpořili další zvýšení DPH na 15 a 21 % už od začátku příštího roku.

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily reálně meziměsíčně o půl procenta. Meziročně ale poklesly, očištěné o pracovní dny o 3,5 procenta a neočištěné o 6,4 procenta. Snížil se prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů i tržby za opravy.

Klesá prodej potravin

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot sezonně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 1,2 procenta, stejně jako meziročně očištěné o pracovní dny. Neočištěné tržby meziročně stagnovaly, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 0,9 procenta, zatímco za pohonné hmoty a potraviny klesly.

V nepotravinářském sortimentu zaznamenal růst zejména prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o čtyři procenta.

Tržby vzrostly také ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, pro domácnost, s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím, s počítačovým a komunikačním zařízením a s oděvy a obuví.

I nadále pokračoval nižší zájem o nákupy potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách, kde tržby klesly o 1,6 procenta, respektive o 0,3 procenta.