K výročním kongresům, na nichž se scházejí špičky automobilového průmyslu, patří jeden folklor: organizátoři dokážou pro veškeré problémy trhu najít ten správný eufemismus. Například pětinový propad prodeje osobních vozidel v Evropě za posledních pět let označí za "turbulentní časy" a snahy automobilek zastavit propouštění nazvou "novými výzvami".

O tom, jak se se současnými "výzvami turbulentních časů" vypořádat, si šéfové velkých výrobců přijeli minulý týden popovídat do Monte Carla. Týdeník Ekonom, jenž se kongresu Automotive News Europe účastnil jako jediné české ekonomické médium, rozebral tři různé příklady strategií.

1. Strategie Opel: Investice do nových modelů

Německá automobilka vlastněná americkým General Motors létá v turbolencích vskutku nepřehlédnutelných. Skupina Opel/Vauxhall utrpěla jen za první letošní čtvrtrok ztrátu bezmála čtvrt miliardy dolarů a z trhu ji dlouhodobě vytlačují například jihokorejští konkurenti Hyundai a Kia.

Výsledek? Před dvěma lety musel Opel zavřít továrnu v belgických Antverpách a letos k nevoli Němců rozhodl o přesunu výroby svého nejúspěšnějšího modelu Astra do Velké Británie a Polska. "Nebudu chodit kolem horké kaše - naše firma je krizí tvrdě zasažena," přiznal v Monte Carlu šéf Opelu Karl-Friedrich Stracke.

Automobilka však podle něho již našla recept, jak se vrátit mezi úspěšné. "Klíčem se pro nás stanou velké investice do nových modelů. Spouštíme doslova ofenzivu nových produktů," dodal.

Jen během roku 2014 plánuje Opel uvést na trh šest modelů. Vsadit chce například na své vůbec první auto z kategorie sportovně užitkových vozidel, model Mokka. "Se zájmem pozorujeme, jak někteří naši konkurenti plánují výrobu nových produktů snižovat. My ale věříme, že právě nové produkty jsou klíčem k úspěchu," řekl Stracke, zjevně s narážkou na italský Fiat, jenž minulý týden oznámil snížení investic do vývoje o půl miliardy eur.

Novými produkty chce Opel na jednu stranu získat zpět své tradiční zákazníky, a na druhou stranu oslovit nové. Velkou roli při jeho cestě vzhůru má hrát družba s francouzským PSA Peugeot Citroën. Americký vlastník Opelu (GM) totiž začátkem roku domluvil s touto druhou největší evropskou automobilkou oficiální partnerství. Na jeho základě teď chtějí obě firmy sdílet řadu nákladů. "S PSA již uskutečňujeme první společné kroky v oblasti logistiky a nákupu. A těšíme se na další," dodal Stracke.

 


Jak Porsche vychází sázka na movité zákazníky? Uspěje Volvo se strategií zaměřenou na auta na alternativní pohon?

Více se dočtete v posledním vydání týdeníku Ekonom (LETNÍ DVOJČÍSLO), který vyšel ve čtvrtek 28. června, nebo pod odkazem níže:

banner 2

 

à

Související