V pražské centrále Sazky visí po chodbách desítky či spíše stovky obrazů, dědictví po předchozím managementu. Mezi zarámovanými uměleckými díly jsou i fotoportréty generálních ředitelů, kteří stáli v čele donedávna monopolní loterijní firmy od jejího založení v roce 1956.

Předposlední v řadě je Aleš Hušák a úplně poslední je fotka insolvenčního správce Josefa Cupky, který do budovy ve Vysočanech vstoupil na konci května loňského roku, kdy Sazka kvůli miliardovým dluhům spadla do konkurzu.

Překvapuje, že pomyslnou manažerskou kontinuitu nepředstavuje spíše Kamil Ziegler, který stojí v čele "nové" Sazky, tedy společnosti, kterou v souvislosti s odkupem klíčových aktiv založili čeští miliardáři Petr Kellner (skupina PPF) a Karel Komárek (skupina KKCG).

Ziegler ale dává najevo, že o zvěčňování na stěně nemá příliš zájem. Stejně tak nechce utrácet za věci, které firma nezbytně nepotřebuje. "Do práce jezdím čtyři roky starým superbem," uvádí a prezentuje úsporná opatření, která během svého působení prosadil, aby se tím odlišil od "rozhazovačného" předchůdce Hušáka, který vyznával jinou strategii.

To, co je na Zieglerově střídmosti sympatické, může být ale také interpretováno jako z nouze ctnost. Nejen Sazka, ale celý loterijní byznys totiž už jako by měl zlaté časy za sebou. Investoři do něj přitom nasypali miliardy. A tak můžeme být v budoucnu svědky nejen jejich snahy přilákat více sázejících novinkami, ale dají se čekat i další velké vlastnické přesuny.

Sazka přežila, ale trh živoří

Není pochyb o tom, že se PPF a KKCG podařilo převzetím Sazky "oživit" mrtvolu, od které se loni na určitou dobu odvrátila i velká část sázejících.

Výraznou roli v tom hrála reklama a marketing. Loni na ně vydala "nová" Sazka asi 50 milionů korun, letos to má být 100 milionů. Tím se Sazka vrací i mezi deset největších zadavatelů inzerce v Česku. Šéf firmy Kamil Ziegler si zejména pochvaluje spolupráci s hokejistou Jaromírem Jágrem, aniž by ale uvedl finanční podrobnosti kontraktu.

Ovšem přes nesporné úspěchy na rozhazování evidentně není prostor. Pro Sazku vždy byla a nadále je naprosto klíčovým zdrojem příjmů číselná loterie Sportka s doprovodnou hrou Šance, které zajišťovaly zhruba tři čtvrtiny zisku společnosti. To trvá i nadále, přitom ale tržby ze Sportky a Šance jsou dnes stále zhruba deset procent pod rokem 2010, který již lze označit za předzvěst loňské totální krize.

Za letošní rok nová Sazka na zmíněných hrách (společně se hrou Euromiliony) utržila v průměru asi 82 milionů týdně, přičemž v roce 2010 to bylo v průměru 89 milionů.

Srovnání s rekordním rokem 2006, kdy Sazka stále těžila z všeobecné konjunktury, přináší ještě větší rozdíl. Tehdy totiž firma v průměru utržila asi 106 milionů týdně (celkem za rok 5,5 miliardy). Jak přiznává sám Ziegler, návrat "zlatých časů" v tuto chvíli opravdu nehrozí.

Bývalý generální ředitel Aleš Hušák toto všechno nepochybně ví také. Proto se bije v prsa.

"Pokud se týká současného dění v Sazce, tak k tomu se vyjadřovat nechci. Tento rok není ještě zdaleka uzavřen. Jsem ale přesvědčen, že o tom, jak kdo byl v byznysu úspěšný, hovoří čísla. Až se srovnají ty naše roky s roky nových managementů, tak bude jasno. A já se na to srovnání určitě nedívám pesimisticky," tváří se Hušák v rozhovoru s týdeníkem Ekonom jako morální vítěz celé kauzy, ačkoli sám také připouští, že hazard, zvláště ten český, byl krizí tvrdě zasažen.

INFOGRAFIKA: Hazard v Česku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozn.: Novější data nejsou k dispozici
Zdroj: Ministerstvo financí

Týdeník Ekonom - č. 25/2012Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 21. června, nebo pod odkazem níže:

banner 2

 

 

  

Související