Efektivita designu

Design lůžek Multicare a Eleganza představený v roce 2000 přinesl Linetu důležitou konkurenční výhodu na mezinárodním trhu. V roce 1995 činil podíl exportu na tržbách firmy 55 %, v současné době je 90 % celkových tržeb.

V roce 1995 Linet prodal 2800 lůžek, v roce 2011 34 800 lůžek.

Linet je držitelem sedmi mezinárodních ocenění za design.

Atraktivitu designu ilustruje i fakt, že cena jediného superintenzivního lůžka Linet se pohybuje kolem 15 tisíc eur.

Zbyněk Frolík, zakladatel a spolumajitel firmy Linet, často zdůrazňuje, že nemocniční a pečovatelská lůžka, která společnost vyrábí v Želevčicích u Slaného, musejí být předmětem touhy nikoli pouze volby. Aby splnil toto motto, musel jeho tým vyvinout nejenom vysoce sofistikovanou postel, která pacientovi hlídá veškeré životní funkce, některé i nahrazuje, ale která také dobře vypadá. Obyčejná postel by si těžko zahrála třeba ve scéně s Tomem Cruisem ve filmu Mission Impossible. "S naším lůžkem má zkušenost holandská královna, bývalý prezident Havel a v Itálii při hospitalizaci v nemocnici třeba i tamní fotbalové hvězdy, protože lůžky Linet je vybavena většina jednotek intenzivní péče v Itálii," dodává Frolík.

Designem k exportu

Od samého počátku v roce 1990 spojil Linet technologické inovace s názory zdravotnického personálu a vyvinul komplexní lůžka umožňující léčebné i resuscitační procedury. Mezi roky 1995 a 1999 konstruktéři Linetu vyprojektovali technologii sloupové zdvihové jednotky, která umožnila výrazné zvýšení flexibility lůžka včetně náklonu do boků, do té doby v oboru nevídaného. Pro nový koncept produktu se manažeři Linetu rozhodli k zásadnímu kroku: oslovili průmyslové designéry Jiřího Španihela a Ivana Dlabače, aby navrhli dva odlišné typy lůžek, které od té doby tvoří opěrné body produkce firmy.

Sázka na design se osvědčila téměř okamžitě. Lůžka Eleganza a Multicare byla prezentována v roce 2000 na mezinárodní výstavě zdravotnické techniky v Düsseldorfu, kde oba produkty vzbudily obrovský zájem. Zatímco v roce 1995 tvořil vývoz 55 procent objemu tržeb, v roce 2003 vzrostl téměř o dvacet procentních bodů a nyní se pohybuje skoro na 90 procentech. Lůžka z Linetu putují do více než stovky zemí celého světa včetně USA, Velké Británie či Indie. Konsolidované roční výkony dosahují v posledních letech dvou miliard korun.

Od začátku 21. století již všechny produkty Linetu prošly rukama designérů. Spolupráce s nimi přinesla firmě mnoho ocenění včetně Národní ceny za design Design centra ČR. "Vážím si spolupráce s firmou Linet. Společně posouváme řešení technických produktů dále tak, aby všechny věci, na kterých pracujeme, měly nějakou přidanou hodnotu - estetickou nebo funkční," uvádí Ivan Dlabač.

Tereza Volná, Michal Richtr (Dynamo design), Marcela Honsová


Jak to vidí generální ředitel
Tomáš Kolář

Design je neodmyslitelnou součástí naší obchodní strategie. První lůžka, která vznikla s ohledem na spojení inovativních technologií a atraktivního vzhledu, byla Multicare a Eleganza. Tyto produkty nám otevřely cestu do zahraničí a díky přidané hodnotě v podobě designu výrazně posílily naši konkurenceschopnost na nových trzích. Dodnes významně přispívají k našim obchodním výsledkům. Podobnou zkušenost máme i s ostatními modely v portfoliu firmy. Design bezpochyby funguje jako účinný prodejní argument i v našem odvětví.

Jak to vidí designéři

Ivan Dlabač

Profesionální designér by se měl snažit porozumět zadání, segmentu daného trhu, potřebám koncového zákazníka, měl by vymýšlet co nejvhodnější konstrukční pojetí a věnovat se i značce, aby došel k co nejvhodnějšímu technicko-estetickému řešení. Jsem přesvědčený, že průmysloví designéři, kteří se jako já zabývají i sériově vyráběnými produkty, mají určitý vliv na pokrok, úspěchy firem, a tím celé ekonomiky.

Jiří Španihel

V případě nemocničních lůžek je pro designéra důležitá ergonomie, tedy vztahy mezi člověkem a technickými systémy. Jde o to, abychom respektovali anatomické vlastnosti lidského těla. To máme na mysli spolu se zadavatelem, který o designu nakonec rozhodne, protože nese veškerou zodpovědnost a rizika. Společně musíme dojít ke konsenzu. Dlouholetou prací v týmu jsem poznal, že kompromis různých návrhů a názorů bývá často tím nejlepším řešením.

Firma se od počátku intenzivně zaměřila na vývoj technologických inovací a přidané hodnoty produktů.

Design lůžek Multicare a Eleganza přinesl Linetu důležitou konkurenční výhodu na mezinárodním trhu.

Nová verze lůžka pro intenzivní péči Multicare byla představena v roce 2010.

Sloupová zdvihová jednotka se stala průlomovou technologickou inovací.

Původní lůžko Eleganza z roku 2000.

Praktické polohování nového typu lůžka Eleganza.

Lůžko pro intenzivní péči Multicare z roku 2000.

Foto: Linet