Ačkoliv Česká filharmonie s dirigentem Jakubem Hrůšou dodala zahájení letošní Smetanovy Litomyšle lesku, publikum si zcela získal jejich host – turecký klavírista Fazil Say. Nejprve v Čajkovského Klavírním koncertu a pak snad ještě víc během přídavků. Česká filharmonie, Hrůša a Say svůj zahajovací čtvrteční koncert reprizovali ještě v pátek.

Jak vtipně zdeformovat Mozarta

Jako pianista je Fazil Say postavou umělecky poněkud kontroverzní. Dokáže oslnit efektní technikou, ovšem za cenu ústupků v přesnosti a jeho rozevláté cítění hudby ruského klasika je v porovnání s přístupem světových sólistů poněkud svérázné. Nic to však nemění na skutečnosti, že posluchačsky vděčná a nesmírně populární skladba, obecně známá jako "b moll" a zařazená na vrchol večera, svým romantickým patosem opět spolehlivě zapůsobila.

Když pak klavírista přidával své fantazie na pomezí klasiky a jazzu, v nichž se nerozpakoval upravovat zvuk saháním do strun nebo vtipně deformovat Mozarta, byla jeho interpretační originalita asi nejpatrnější a jeho svévolnost také nejomluvitelnější.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se