Finalisté letošní Ceny Jindřicha Chalupeckého jsou autory videí, instalací, kreseb, maleb i fotografií. Vybrala je mezinárodní porota, v jejímž čele je již podruhé kurátor galerie MoMA Christian Rattemeyer. Práce budou od 25. října k vidění v Domě pánů z Kunštátu v Brně.

Samotné ceny pak budou vyhlášeny 30. listopadu v brněnském Divadle Husa na provázku. Slavnostní večer s názvem "Kdo tu cenu dostane? Hommage a Václav Havel" v režii Vladimíra Morávka bude vysílat Česká televize.

Návrat do Národní galerie

Příští rok se laureát se svou výstavou vrátí do Národní galerie v Praze. Ta Cenu Jindřicha Chalupeckého naposledy zaštítila v roce 2001.

Finalisté se letos představí mimo Prahu a poprvé v Bratislavě - doprovodný program se odehraje také v Brně, Ostravě a Hradci Králové.

Společnost Jindřicha Chalupeckého také již včera představila nového sponzora, J&T Banku, která spolu se starším mecenášem Deloitte pomůže soutěž více propagovat.

Pozice umělce ve společnosti

Adéla Babanová porotu přesvědčila svými videi, ve kterých reinterpretuje příběhy z běžného života a historie umění skrze postupy užívané v rozhlasových a televizních programech. Na pražské AVU absolvovala projektem Rozhovor se Silvií Plath, který předznamenal její další tvůrčí směřování.

Babanová využívá postupů a prvků rozhlasových a televizních žánrů, jako jsou inscenace, rozhovor či debata. Spolupracuje s profesionálními scenáristy, kameramany a divadelními herci.

Na této platformě pak zkoumá téma, týkající se pozice umělce ve společnosti, ale i dalších účastníků uměleckého provozu (kurátorů, kritiků, galeristů).

"Precizní způsob inscenace, který Babanová používá, transformuje realitu do metaforické a obrazové roviny. Příběhy nenabízejí jasné vyústění či dokumentární fakta, místo toho podsouvají divákovi možnost vlastního čtení," uvedla porota Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Evergreen ze Skreplova ateliéru

Davida Böhma a Jiřího Frantu porota zahrnula do výběru potřetí a sama je označuje za "evergreen". Oceňuje jejich až obsesivní zaujetí pro hledání kresby v jejích nejrůznějších manifestacích a utajeních, v neposlední řadě i jejich výstavu Echolog v Galerii Jiřího Švestky.

"Film, který uzavíral celou výstavu, přináší posun v jejich práci směrem od dokumentárního zachycení jednotlivé kresebné akce k žánru inscenovaného filmu. V něm jsou jednotliví umělci–herci vkomponováni do společného stroje tvorby a připomínají tak začátky českého animovaného filmu," uvádí porota.

Franta i Böhm studovali na AVU v ateliéru Vladimíra Skrepla. Böhm má za sebou i stáže v Portugalsku a Plzni, zatímco Franta například samostatné výstavy v kostele Antonína Paduánského v Sokolově, v polské galerii Szara či v pražských Karlín Studios.

Hmotný, naléhavý Houdek

Vladimír Houdek byl vybrán díky naléhavosti, s níž na plátna přenáší reflexivně se vracející zkušenost umění - postmoderní a neomoderní současně. Letos vystavoval se Slávou Sobotovičovou v Karlín Studios, vloni s Monikovou Žákovou v Galerii 35m2 či Galerii Pavilon nebo v Moravské galerii v Brně.

"Jeho hmotná malba, přestože mnohdy hýří barevností a tvarovou „hravostí“, se před diváka staví jako neprostupná mentální zeď na povrchu rozrušená linkrustou," dodává porota.

"Jednotlivými obrazy prochází postava architekta – konstruktéra budoucnosti, která se však časem ztrácí jako utopická představa, kterou nahradil „cirkus“ forem."

Loskot upravuje prostor

Absolvent liberecké fakulty umění a architektury na Technické univerzitě Richard Loskot vytváří prostřednictvím technických, elektronických médií instalace, které pozměňují a upravují světelné i hmatové parametry prostoru. Samostatné výstavy měl letos v Domě umění města Brno, liberecké galerii 3x3 nebo v Galerii hl. m. Praha v rámci programu Start Up.

"Pracuje vlastně se stejnými základními formami (barva, světlo, tvary, pohyb v prostoru) jako klasická umělecká tvorba, avšak to, že je produkuje pomocí technických přístrojů, umožňuje i zcela nové výsledky, například tematizaci nahodilosti či otázky, zda a jak mohou stroje simulovat živost," tvrdí o Loskotovi porota.

Thýn s přiznanou aurou fetiše

Jiří Thýn je mezi finalisty podruhé, a to pro formálně dokonalé instalace, úzce spjaté s určitými příběhy a debatami v umění, týkajícími se problematiky statusu (fotografického) obrazu.

Thýn vystudoval pražskou UMPRUM ve fotografickém ateliéru Pavla Štechy, byl na stážích v Helsinkách, Bernu a Mexiku. Letos vystavoval v Galerii České Budějovice, vloni v Galerii hl. města Prahy a předtím v Bratislavě nebo v Brně.

"Jiří Thýn elegantně zachycuje – s přiznanou aurou fetiše – objekty a ikony, které jsou způsobilé nám pomoci ve zkoumání možností zobrazení," píše porota.

Vítěz Ceny Jindřicha Chalupeckého získá 100 tisíc korun a šestitýdenní stipendijní pobyt v New Yorku. Loňský laureát Mark Ther si vybral Tokio, kde vystavoval letos v květnu. Podle Lindaurové letos porota vybírala mezi 60 uchazeči, kteří se přihlásili či byli nominováni.