Pražská automobilka Avia Ashok Leyland během prvního pololetí vyrobí a prodá asi 600 vozidel, tedy stejné množství jako za celý loňský rok. Letos by tak mohla vyrobit kolem tisícovky vozidel. Jenže na to, aby firma začala vydělávat, to nestačí, musela by totiž prodat alespoň 4000 nákladních aut.

"Máme rozvojový plán připravený ve spolupráci s mateřskou indickou společností. Zahrnuje investice do modernizace našich vozidel a rozšíření modelové řady. V horizontu čtyř či pěti let bychom se na požadovanou úroveň měli dostat," říká výkonný ředitel Tomáš Jiřička, který firmu vede od 1. května (do té doby byl finančním ředitelem).

Indové ovšem vstoupili do letňanské automobilky také proto, aby jejím prostřednictvím a pod její značkou uplatnili na evropském trhu vlastní větší nákladní automobily a autobusy, které vyrábějí v Indii. Tato vize stále platí, skupina Ashok Leyland však napřed musí přizpůsobit své užitkové vozy evropským požadavkům, což se jí dosud nezdařilo. "Vstupu na trhy Evropské unie tak zřejmě bude předcházet její průnik do Ruska," konstatuje Jiřička.

Za letošním zvýšením prodeje avií stojí vstup na nové trhy a zvýšení objednávek společnosti Smith Electric Vehicles, která využívá podvozky a kabiny z Letňan k výrobě elektrických nákladních aut.

Avia letos začala nabízet své automobily například v Argentině. Vybudovala také servisní a prodejní síť v Polsku, kde na konec června chystá oficiální zahájení prodeje. "Už jsme tam dodali asi dvacet vozidel a doufáme, že ročně jich bude kolem stovky," uvádí Jiřička. Dalším impulzem by mělo být červnové spuštění montáže v Spojených arabských emirátech, odkud se nákladní automobily budou dodávat i do Saúdské Arábie, Kuvajtu, Bahrajnu a Ománu. "Předpokládám, že jich bude více než sto do roka," říká ředitel s tím, že politické bouře v regionu by projekt neměly ohrozit. "Největším z těchto trhů je Saúdská Arábie, kde se již situace uklidnila," dodává.

Poměrně dobře se Avii vede v Rusku, kde loni prodala 85 vozů a letos jich bude asi 150. Zároveň pokračuje projekt na společnou výrobu malých autobusů s firmou Volgabus. Avia dodává podvozek, na který ruský partner montuje karoserii. Ruská verze se pod názvem Ritmiks představila již loni, první prototyp osmimetrového autobusu v provedení pro Evropskou unii má být podle současných plánů hotový letos v létě.

Zatím jste si přečetli 60 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.