Majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš se zařadil mezi přední české vydavatele. Jeho regionální týdeníky 5+2 dny, zdarma distribuované do schránek, vycházejí už v půlmilionovém nákladu ve 39 okresech.

Muž, který začal loni pomýšlet na politiku, hodlá do srpna pokrýt svým titulem celou zemi. Náklad stoupne na milion. Dceřiná firma Agrofertu AGF Media má do léta zaměstnávat 200 lidí, z toho 160 novinářů. Její letošní náklady jsou plánovány na 200 milionů korun.

Babiš tak rozšířil řady domácích miliardářů, kteří si pořídili vlastní zpravodajský titul. Na rozdíl od ostatních podnikatelů mu však nemusí jít jen o byznys. Majitel chemicko-zemědělsko-potravinářského uskupení, jež loni vydělalo téměř devět miliard korun, založil hnutí ANO 2011 a chce se zúčastnit parlamentních voleb. Týdeníky mu mohou pomoci vylepšit jeho mediální obraz.

Babiš však ujišťuje, že tomu tak není. „Vydávání týdeníků 5+2 nemá s volbami nic společného, je to byznysový projekt,“ tvrdí. Počítá s tím, že by do čtyř let měly být týdeníky samofinancovatelné díky příjmům z reklamy.
Zatím se v nich ale objevuje téměř jen inzerce mateřského Agrofertu.

„Agrofert potřebuje promovat své potravinářské výrobky, inzerci bychom někde stejně uplatnili. Například naše mlékárna Olma teď dělá velkou kampaň i v televizi. A je přirozené inzerovat ve vlastním médiu,“ prohlašuje Babiš.

Pokusy s regionálními tituly

Na projektu regionálních zpravodajských týdeníků zdarma si už vylámalo zuby vydavatelství Mladá fronta Františka Savova. Ten své regionální časopisy Sedmička loni částečně zpoplatnil, nyní ruší redakce a postupně Sedmičku mění v celostátní placený life-stylový týdeník.

Také skupina PPF v oboru pohořela. Projekt týdeníků Naše adresa se dostal jen k pilotním čtyřem mutacím z plánovaných 40, po roce jej PPF zastavila.

I přes tyto zkušenosti je mediální podnikání pro domácí byznysmeny stále lákavé. Finanční holding J&T, který vlastní na Slovensku druhou nejsledovanější televizi JOJ, v Česku neúspěšně zkoušel prorazit se zpravodajskou Z1, a jak HN řekl spolumajitel Patrik Tkáč, stále má zájem o odkoupení televize Prima.

Majitel investiční skupiny BXR Zdeněk Bakala ovládá vydavatele HN a týdeníku Ekonom, společnost Economia. Již zmíněná PPF řadu let vydávala časopis Euro, který počátkem letošního roku prodala Milanu Procházkovi, spolumajiteli firmy Wood & Company, která obchoduje s cennými papíry.

Majitel naftařské skupiny KKCG Karel Komárek vydával časopis Profit, vydavatelství ale prodal mediálnímu magnátovi Jaromíru Soukupovi. Stejně jako bývalý dlouholetý vydavatel časopisů Instinkt a Týden, obchodník se realitami Sebastian Pawlowski.

Babiš sám se pokoušel získat fungující vydavatelství. Měl zájem o časopis Euro, marně se snažil odkoupit vydavatelství regionálních deníků VLP. Finančně podpořil server Česká pozice, nakonec se ale pustil do vlastního projektu.

Celý článek si přečtete v pátečních Hospodářských novinách.

ctete patek
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru