Ve čtvrtek poprvé sveze Leo Express cestující v Česku. Prezentační jízda na velimském testovacím okruhu může působit jako atrakce pro největší fanoušky železnice. Je ale důležitá – ukáže, jak se bude v Česku cestovat v dalších desetiletích. A od toho se bude odvíjet i to, jak moc ucpané budou silnice.

Noví hráči na železnici ukazují, co všechno jde. A snaží se dostat lidi z aut a autobusů na koleje. Státní dopravce pak burcují k lepším výkonům. "Je to podobné jako liberalizace leteckého trhu. Když se to uvolnilo, tak se nebe nad námi velmi změnilo," popisuje šéf Leo Expressu Leoš Novotný.

Slovenská inspirace

Příklad, co dokáže konkurence na železnici, ukazuje RegioJet Radima Jančury na Slovensku. Trať z Komárna do Bratislavy se mění k nepoznání. Dýchavičné staré a pomalé motoráčky nahradily moderní a výrazně rychlejší soupravy. Nádraží trpící nedostatkem údržby a vandalismem nahrazují jednoduché, ale příjemné zastávky. Kolem nádraží vznikají parkoviště a výrazně se tak usnadňuje přestup z auta na vlak. Zatímco dřív jezdily vlaky na této trati v nepochopitelně nahodilých intervalech, teď mají pravidelný takt. Výsledkem je, že cesta vlakem vypadá rázem výrazně lépe než cesta autobusem.

Klimatizovaný vůz a připojení k internetu jsou tahákem i pro ty, kteří dosud preferovali cestu autem. Slovenským drahám se do vlaků podařilo dostat necelé dva tisíce cestujících denně. RegioJet se blíží pěti tisícům. "Vozíme tolik lidí, kolik jsme si naplánovali, že dokážeme do vlaků dostat," říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Žaluda: Za takové dotace bychom taky dokázali zázraky

Šéf Českých drah Petr Žaluda tvrdí, že za peníze, které RegioJet na dotacích na Slovensku dostává, by i on dokázal zázraky. Za více než 110 korun za kilometr by ale jistě dokázaly nabídnout lepší služby i Slovenské dráhy, které za tyto peníze na trase roky jezdily se starými vlaky a nulovými službami. Státní podnik totiž nemá motivaci dělat zázraky.

Soukromí dopravci, kteří se chtějí uchytit, musí naopak zázraky tahat z rukávu. Musí přetáhnout cestující od konkurence, vytáhnout je z autobusů, aut i z obýváků na výlet a musí pro výběrová řízení získat přesvědčivé reference. Čtěte více v Hospodářských novinách