Je až paradoxní, jak firmy věnují velkou pozornost a investují prostředky do výběru zaměstnanců a jak opomíjejí proces jejich odchodu z firmy. Nejdůležitějším hlediskem, se kterým se v praxi setkáváme, je dodržení zákonných povinností. To ostatní je navíc.

Naštěstí pro zaměstnance, jsou ale firmy, kterým osud odcházejících zaměstnanců není lhostejný a rozhodnou se pro poskytnutí outplacement služeb. To může mít různou formu. Od podpory personálního oddělení až po externího dodavatele, který se na tuto službu specializuje. Vše se odvíjí od možností, které firma v dané situaci má a jakou důležitost tomu přikládá.

O outplacementu už bylo v posledních letech napsáno hodně. Praxe však stále zaostává. V porovnání s jinými zeměmi Evropy je outplacement služba u nás poskytována zejména v případech větších propouštění. V individuálních případech je využívána sporadicky. Snad je to otázka času a budeme na tom za pár let stejně jako ostatní vyspělé země Evropy.

Ráda bych se s vámi podělila o dva nedávné příklady ze své praxe.

PRVNÍ PŘÍBĚH: NOVÝ ZAČÁTEK PO NÁVRATU ZE ZAHRANIČÍ

Olga se vracela po několikaletém pracovním pobytu ze zahraničí, kde působila na HR pozicích. Firma v rámci restrukturalizace její pozici zrušila. Olga dostala nabídku nové pozice, ale dala přednost hledání nové práce v ČR. Společnost, pro kterou pracovala, nabízí v těchto případech individuální outplacement program.

Když jsem Olgu poprvé potkala, bylo to ještě v době, kdy byla poslední měsíc zaměstnancem. To je vždy plus, když outplacement začne ještě v průběhu trvání pracovního poměru. Běžná praxe je 4-6 týdnů před odchodem. Seznámila jsem se s její situací. Dohodly jsme se, čemu se budeme věnovat v prvních týdnech a kdy se příště potkáme. Také že si v mezičase projde aktivity na speciálním online portále RightEverywhere, které jsou zaměřené na zmapování dosažených úspěchů, důležitých hodnot v pracovním prostředí a Birkman dotazník na motivaci a preference v pracovním prostředí. S výsledky budeme dál pracovat na dalších setkáních.

Na začátku spolupráce je důležité se vzájemně více poznat a navázat vztah založený na důvěře a otevřenosti. Emoční zvládnutí nové situace je odrazový můstek. Dodá nezbytnou energii na další kroky. Paní Olga se na návrat domů těšila, i když si uvědomovala, že to nemusí být zrovna jednoduché období, které ji čeká.

A také v mnohém nebylo. Na dalších setkáních jsme se zaměřily na utřídění dosažených zkušeností, a jak je v budoucnu bude chtít paní Olga využít. Pracovaly jsme s různými variantami a propojovaly je s motivací a preferencemi. Tato fáze je důležitá pro ujasnění si toho, co nabízím a co chci. Je to také příprava pro tvorbu životopisu. Tomu jsme se věnovaly v dalším kroku. Běžné jsou 2-3 verze životopisu. Uchazeč je tak připravený na různé požadavky prezentace pro potenciálního zaměstnavatele.

Souběžně s tím už jsme začaly diskutovat o tom, jaké využít zdroje pro hledání práce. V současné době mezi nejvíce přínosné patří vlastní kontakty, internet a personální agentury. Paní Olga si aktualizovala profil na LinkedIn. Oslovila také své známé. Vytvořila si seznam firem, pro které by chtěla pracovat, a sledovala aktivně jejich otevřené pozice. Rovněž jsme se dohodly na prezentaci v několika personálních agenturách.

A začalo nejnáročnější období. Reakce na inzeráty často bez odezvy, zasílání životopisu a čekání na další kroky. Prezentace ve firmách a čekání jak to dopadne. Po celou dobu jsem paní Olgu podporovala v tom, co bylo třeba. Např. konzultace před pohovorem a po něm, zvažování dalších kroků a zdrojů. Emočně je toto období plné frustrace a nese riziko ztráty sebedůvěry. Mít komu zavolat, s kým se potkat, pomáhá jít dál a na dlouho nepropadat pocitům, které by aktivitu blokovaly.

Nakonec paní Olga po 8 měsících dostala nabídku, kterou přijala. V mnohém se jí splnilo, co si přála. A co pro ni outplacement program znamenal? Paní Olga říká: "Pro mne, která jsem se po několikaletém pobytu v zahraničí vrátila do Čech, byla neocenitelným přínosem outplacement programu možnost konzultovat svoji situaci, zorientovat se na českém trhu práce, sladit svoje očekávání s reálnými možnostmi. Velmi jsem ocenila doporučení a kontakty, které jsem dostala, i zájem a pomoc od společnosti specializující se na outplacement po celou dobu, kdy jsem hledala nové uplatnění."

PŘÍBĚH DRUHÝ: ŽENA, KTERÁ MĚLA ODHODLÁNÍ

Paní Anna pracovala více než 10 let pro mezinárodní firmu v sektoru FMCG na Slovensku. Během svého působení pracovala na řadě marketingových pozic a stala se expertkou v oblasti marketingové komunikace. V důsledku centralizace se její pozice přesouvala do Pobaltí a paní Anna se s ohledem na rodinnou situaci (3 malé děti) rozhodla pro ukončení pracovního poměru. Nebylo to lehké rozhodnutí. Po celou dobu byla ve firmě spokojená a nic ji nenutilo zajímat se o jiné možnosti na trhu práce. Proto velmi ocenila přístup firmy a poskytnutí outplacement programu.

Její cesta za novou prací trvala 10 měsíců. Poprvé jsme se potkaly loni v únoru. Její energie byla obdivuhodná a zpětně si uvědomuji, že jí mnohokrát pomohla to nevzdávat a najít odhodlání jít dál. S ohledem na její bydliště v Bratislavě jsme se dohodly, že budeme střídat osobní setkání s pravidelným telefonním kontaktem.

Na začátku Anna prošla všechny aktivity na speciálním portále a s energií jí vlastní maximálně vytěžila ze získaných informací. Hodně si o sobě uvědomila. Bylo to poprvé, co se ohlížela zpět a mapovala své úspěchy a zkušenosti a učila se je prezentovat. Je dost časté, že když práci vykonáváme, o ní neumíme mluvit. Pak přijde situace, kdy máme jasně někomu sdělit, co jsme vlastně za posledních 10 let dělali a najednou hledáme slova a překonáváme ostych.

S přípravou životopisu jsme strávily hodně času. Pomohly různé formáty, které jsou k dispozici na online portále. Také motivační dopis si Anna zpracovala. Důležité bylo brát v úvahu Annino další směřování. Stála na profesní křižovatce. Mohla dále pokračovat v tom, co dělala, ale s vědomím, že na Slovensku je takových pozic málo. Mohla se ucházet o manažerskou pozici v oblasti marketingu a čelit výzvám s tím souvisejícím. Mohla se ucházet o práci v České republice a rozšířit si možnosti hledání. A bylo toho ještě více. Rozhodla se, že zůstane otevřená různým možnostem s tím, že bylo důležité dál profesně růst a mít finanční ohodnocení, které chod rodiny výrazně nenaruší.

Paní Anna se velmi rychle zorientovala v možnostech internetu a byla celou dobu velmi aktivní ve využití LinkedIn a dalších online zdrojů. Prezentovala se u několika executive search firem. Zpětná vazba jí posouvala, přiměla k práci na sobě. Spolu jsme často konzultovaly jednotlivé možnosti a o co se v sebeprezentaci opřít. Zkoušely jsme situace živě a nacházely způsoby ke zlepšení.

Anna si zpracovala akční plán a průběžně ho aktualizovala. Pomáhal jí držet směr, mapovat úsilí, které již vynaložila, a možnosti, které dosud nevyzkoušela. Střídalo se období, kdy měla 3-4 možnosti otevřené, s obdobím, kdy dostávala negativní zprávy a začínala od začátku. Její energie a proaktivita jí hnaly dopředu. Také si uměla říct, jaký druh podpory potřebuje. To napomáhalo zacílit naši spolupráci.

Nabídku přijala v říjnu s nástupem od listopadu. A paradoxně se jednalo o firmu, kde se ucházela hned v počátku o pozici, na kterou sice ve výběru uspěla, ale s ohledem na její požadavky, se nedohodly. Nicméně byla pro firmu tak zajímavým kandidátem, že s ní chtěli být v kontaktu a hledat další možnosti. To se podařilo.

Anna o programu říká: "Velký přínos podpory profesionálního konzultanta byl při tvorbě písemných materiálů potřebných k sebeprezentování (CV, motivační dopis atd.). Také velmi důležitá pomoc byla při live prezentování se - vizuální a verbální komunikace. A průběžná podpora v situacích, které byly frustrující, a možnost, si o tom promluvit, byly velmi posilující."

ZÁVĚR

Je na vás si po přečtení udělat vlastní názor, zda se outplacement služba firmám vyplatí. A pokud ano, pak jakou formou jí realizovat. Zkušenost s uchazeči, kteří procházejí programem, ukazuje, že přínos je cenný nejen pro ně samotné, ale i pro firmu, která jim tuto podporu při jejich odchodu umožnila.

Marcela Vacková

Market Vicepresident Right Management