Sonda Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) při jedné z kontrol zvlněného úseku dálnice D47 u Ostravy objevila nevhodný materiál v násypu. "Nyní provádíme detailní expertizu obsahu a původu nově nalezeného odpadu, tentokráte gumové pneumatiky," uvedla v pátek mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Dálnici postavila společnost Eurovia CS, ŘSD jí chce zvlněný úsek vrátit k opravě.

Podle informací místopředsedy Věcí veřejných Tomáše Jarolíma byla při posledních kontrolních výkopech nalezena vrstva uložených pneumatik již v hloubce 1,2 metru pod terénem. "Jen v jednom výkopu o rozměrech čtyři krát tři metry bylo odkopáno šest pneumatik," uvedl v tiskovém zprávě. Další sonda prokázala využití různorodého odpadu v násypové vrstvě komunikace, a to v rozporu se zadávacími podmínkami a projektovou dokumentací.

Společnost Eurovia pochybení odmítá. Podle ní se sondy dělaly v místech mimo hlavní stavbu dálnice (viz. foto), v nichž společnost Eurovia CS zajišťovala rekultivaci po dokončení dálnice. "Vrstva, ve které podle Jarolímova vlastního prohlášení byly údajně nalezeny kusy pneumatik, leží hluboko pod úrovní, do níž Eurovia CS v rámci prací dle projektu zasahovala," sdělila Vanda Krčmářová z agentury Bison & Rose, která společnost mediálně zastupuje.SZN 0582

Podle ní nebyla Eurovia o obsahu nálezů hodnověrně seznámena, proto se k tomu nechce podrobněji vyjadřovat. Na Jarolíma chce však kvůli jeho výrokům podat trestní oznámení pro křivá obvinění.

Společnost Eurovia CS podala 17. února kvůli dálnici D47 žalobu k rozhodčímu soudu při Hospodářské a Agrární komoře ČR. Reagovala tak na dopis Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) z počátku února, které chce stavební firmě vrátit k opravě zvlněný úsek dálnice u Ostravy s tím, že stavba nebyla řádně dokončena a předána.

"Nemůžeme přijmout způsob, jakým zhotovitel k reklamaci nyní přistupuje. Jeho neustálé vykrucování a odmítání převzít za špatně odvedené dílo odpovědnost není dobrým signálem pro veřejnost. Každý daňový poplatník zaplatil tisíc korun za výstavbu tohoto úseku dálnice a je povinností zhotovitele, aby za tyto peníze provedl perfektní práci," míní Ledvinová.

Děvět kilometrů a 901 vad za 4,3 milionu

Podle ŘSD byl při stavbě dálnice použit špatný podkladový materiál. Na devítikilometrovém úseku dálnice mezi Bělotínem a Ostravou ŘSD reklamuje 901 vad. Problematický úsek dálnice postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala Eurovia. Úsek je v provozu od prosince 2007. Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke konci. Zbývá dostavět poslední část mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.

ŘSD tvrdí, že škody na dálnici jsou v řádech stamilionů korun. Podle Eurovie ovšem škody dosahují jen 125 milionů korun. Taková částka představuje zhruba tři procenta z celkových nákladů, což je podle ředitele firmy Martina Borovky obvyklé riziko, se kterým se počítá. Eurovia tvrdí, že většinu údajných vad způsobilo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou.