Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Až ve Spojených arabských emirátech vyroste první jaderná elektrárna, až se v Indii budou na uhelné elektrárny ve velkém montovat odsiřovací zařízení či až bude Irák stavět novou ropnou infrastrukturu, měly by u toho být i české firmy. Pomoci k tomu má vládní projekt Foresight.

"Snažíme se odpovědět na otázku, kde je budoucnost. Kde je budoucnost nejen celé ekonomiky, ale konkrétního sektoru, konkrétního podniku," říká Ivan Jukl, generální ředitel agentury CzechTrade, pod niž projekt spadá. "Nejde o to, že bychom měli křišťálovou kouli. Ale používáme technologie 21. století, vycházíme ze schopnosti zpracovat zároveň velké množství dat z řady míst světa a kvalifikovaně je vyhodnotit," dodává Jukl.

Foresight tak hledá odpovědi hlavně na dva typy otázek: jaké jsou perspektivní obory budoucnosti, na něž by se mohly soustředit české firmy. A co konkrétní firmy potřebují vědět o světě budoucnosti, aby na trhu uspěly. První konkrétní studii zveřejnil projekt Foresight v těchto dnech a týká se právě výhledů světové energetiky do roku 2030.

Další studie budou následovat - mají se týkat mimo jiné nových možností ve zdravotnictví či vesmírném průmyslu a toho, co v těchto oborech budou moci v budoucnu nabídnout Češi.

Energetika jako konkurenční výhoda

"Jen v málokterém oboru se ekonomické změny, kterými svět prochází v posledních 30 letech, projevují tak výrazně jako právě v energetice," konstatuje aktuální studie, podle níž bude energetická mapa světa nejspíše vypadat jinak, než si dnes dokážeme představit. Sami autoři připouštějí, že se předpovědi budoucího vývoje jen málokdy přesně vyplní.

"Je to platforma, kde se schází CzechTrade a klient a ani jeden samozřejmě nevíme, co bude v roce 2030. Snažíme se však společně objevovat možnosti a spekulovat o tom, co by mohlo být. Když to uděláme inteligentněji než ostatní země, může to být zdroj konkurenční výhody pro Českou republiku," dodává Jukl.

Samy firmy tipy, které jim projekt Foresight nabízí, vítají. Ovšem s výhradou - nestačí podle nich mít jen dobře zpracovanou analýzu, podstatné je proměnit ji ve strategii, kterou se bude stát při podpoře exportu také řídit.


Pokračování článku najdete v posledním vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 1. března, nebo pod odkazem níže:

banner 2

 

Související