Jednoduchá konstrukce, která odolala i vojákům základní vojenské služby. Na svou dobu skvělé jízdní vlastnosti v terénu. Ale také slabý motor, jenž v mrazech nestartoval. I když se Praga V3S svým tvůrcům povedla, v polovině 60. let už armáda potřebovala modernější vozidlo.

"Její konstrukce pochází z druhé světové války, maximální rychlost je 59 km/h," popisuje V3S Vladimír Novák z Dejvického klubu vojenských historických vozidel.

První pokus o nový nákladní vůz vzešel z popudu ministerstva obrany. Státní podnik Avia Letňany měl vyrobit automobil překonávající V3Sku ve všech ohledech. Konstruktéři ho původně projektovali výhradně jako vojenský vůz, později přišli i s civilními modely. Stroj dostal označení S 430.

Avia postupně vyrobila šest prototypových verzí, vojenští odborníci je ale kritizovali. Vůz byl těžší a delší, než armáda požadovala. Avia S 430 byla špatně vyvážená, hmotnost spočívala hlavně na dvou zadních nápravách. Když bylo vozidlo plně naloženo, narážela zadní kola do podlahy valníku.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se