Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) se chystá na svých webových stránkách zveřejňovat údaje o falšovaných potravinách, u nichž výrobce například některé složky nahradil levnějšími, aniž by o tom zákazníky náležitě informoval. Spolupráci chce inspekce nabídnout i svým evropským partnerům. V pořadu Otázky Václava Moravce to v neděli řekl ústřední ředitel SZPI Jakub Šebesta.

Jeho úřad podle něj bude usilovat i o novelu zákona o potravinách. "Chtěli bychom takové oprávnění, že pokud se zjistí falšovaná potravina v jedné šarži, tak aby se mohly pozastavit další šarže této potraviny," řekl Šebesta.

Do doby, než bude na náklady prodávajícího nebo dovážejícího provedena analýza na danou látku, tak nebude moci být uvedena do oběhu. Další dodávku těchto potravin bude možné podmínit provedením nezbytné analýzy.

Zákon o potravinách sice pojem falšovaná potravina neobsahuje, nicméně podle údajů na webu inspekce jde o potraviny, u kterých jsou uvedeny nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepřesné, nejasné, dvojsmyslné nebo přehnané údaje.

SZPI v posledním týdnu při běžných kontrolách našla v některých prodejnách tuzemských řetězců sýry a masné výrobky s nesprávným datem spotřeby, přičemž některé potraviny byly i prošlé. Se všemi obchodníky, u kterých zjistila prodej potravin se špatným datem spotřeby, zahájí správní řízení. Podle mluvčího SZPI Michala Spáčila se totiž jedná o nekalé obchodní praktiky prodejců, které jsou zakázány zákonem o ochraně spotřebitelů. Inspekce loni provedla okolo 8000 kontrol, z toho v 15 procentech případů našla nekvalitní potraviny.


Jindřich Pokora, ředitel odboru kontroly, laboratoří a certifikace ze Státní zemědělské a potravinářské inspekceJak poznat falšované nebo špatně označené potraviny? Jak se proti nekalým praktikám obchodních řetězců bránit? Jaké pravomoci má Státní zemědělská a potravinářská inspekce?

Ptali jste se Jindřicha Pokory, ředitele odboru kontroly, laboratoří a certifikace Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Na dotazy čtenářů odpovídal v úterý 28. února.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
dobrý den. současná praxe vašich kontrol a inspekcí je taková, že se musíte předem ohlásit (jak dlouho předem?) a pak teprve přijít kontrolovat? má taková inspekce podle vás vůbec nějaký smysl? díky.
JIndřich Pokora
Dobrý den, pro upřesnění, kontroly se neohlašují dopředu, ale až při příchodu na provozovnu. Provozovatel potravinářského podniku musí být na začátku kontroly informován, že u něj kontrola začíná. Teprve až poté může začít kontrola. To je přímo povinnost, kterou dozorovým orgánům ukládá zákon o státní kontrole. Někdy těch 10 minut prodlení může stačit k zamaskování i závažného protiprávního jednání. Zjištění, která Státní zemědělská a potravinářská inspekce v nedávné době učinila, ale ukazují na to, že i s tímto handicapem se dá kontrola provádět účinně. Pouze při auditech systémů se ohlašujeme i několik týdnů dopředu, aby provozovatel měl nachystané své dokumenty a zaměstnance v určeném termínu. Jinak by se audit nedal provádět.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěl bych se zeptat na výši sankcí vůči řetězcům. Jejich výše je s ohledem na zisk z podvodně označených potravin směšný... Co takhle přidat jeden až dva řády a kontroly provádět neohlášeně? Jinak se kontroly míjí účinkem... Děkuji za Vaši odpověď. David.
JIndřich Pokora
Dobrý den, za zjištěné protiprávní jednání může být uložena pokuta až do výše 3 milionů korun. Větší dopad má ale medializace zjištěných nedostatků. Za soustavné, opakované porušování povinností stanovených v právním řádu ale může být živnostenskému úřadu navrženo také pozastavení činnosti daného podnikatele. Že se to v Evropě ještě nestalo,ještě neznamená, že Česká republika nemůže takového podnikatele na svém území „postavit mimo hru“.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, co vám brání v tom zveřejˇovat závěry vašich inspekcí včetně pokut a konkrétních provinění jednotlivců již nyní?
JIndřich Pokora
Dobrý den, Prakticky již jen jejich počet (cca 35 000 za rok) a u pokut zpoždění, které je mezi zjištěným protiprávním jednáním a datem, kdy je uložená pokuta pravomocná. To je bohužel třeba i rok a pak si to již málokdo dokáže propojit. Navíc všechny protokoly o kontrole jsou psány strohým úředním jazykem ne každému srozumitelným. Na svém webu se pokoušíme zveřejňovat jenom to skutečně nejdůležitější z hlediska běžného spotřebitele. Pokud by se zveřejňovalo skutečně vše, vedlo by to časem možná až k určité otupělosti uživatelů internetu.
Čtenářský dotaz
Jake jsou nejcastejsi chyby, na ktere narazite pri vasich kontrolach? Aneb - na co si mame davat nejvetsi pozor?
JIndřich Pokora
Dobrý den, nejčastěji zjišťujeme nedodržení požadavků na dodržování hygienických podmínek prodeje. Je jich sice relativně mnoho, ale většina naštěstí není nijak závažných a běžný spotřebitel si takových nedostatků většinou ani nevšimne. Na co si skutečně dát pozor, to může být například vydávání potravin z celého světa za potraviny české. Při nákupu si můžete kontrolovat datum trvanlivosti, celistvost obalu, známky toho, že zmrazená potravina byla již rozmražena, výskyt hnilob a plísní zejména nečerstvé ovoci a zelenině. Ideální je, pokud máte své oblíbené výrobky od osvědčených českých výrobců. V případech sporů je možné vždy, a třeba i prostřednictvím dozorového orgánu, zjednat nápravu.
Čtenářský dotaz
Když najdu v obchodě třeba sýr s přelepenou etiketou - co mám dělat? Nahlásit to vedoucímu prodejny, nebo vám? Na koho a jakým způsobem se obrátit? A co mám dělat, pokud si toho všimnu až doma, po zaplacení nákupu? Děkuji.
JIndřich Pokora
Dobrý den, takovou potravinu je možné reklamovat. Nicméně Státní zemědělská a potravinářská inspekce vždy přivítá takovou informaci jako podnět, že se na dané provozovně něco takového děje. Je možné použít kontakty na našem webu nebo zavolat.
Čtenářský dotaz
Jaká největší pokuta hrozí řetězcům za prodej třeba sýru s přelepenou etiketou o cca týden? A kolik pokut jste již letos uza tyto problémy udělili?
JIndřich Pokora
Dobrý den, Každému provozovateli, nejen řetězci, za to hrozí pokuta až do výše 3 miliónů korun. Za letošní provinění jsme do konce tohoto února pravomocně pokuty ještě neuložili, správní řízení jsou právě zahajována. Ale loni to bylo celkem 1988 pokut uložených ve správním řízení za celkem cca 27 milionů Kč.
Čtenářský dotaz
Řešíte i hygienu prodeje? Může prodavačka brát holou rukou nebalené uzeniny, které se už nevaří? (např. čabajka). Popř. může brát holou rukou syrové chlazené kuřecí řízky a vzápětí uzeniny a ještě inkasovat peníze?
JIndřich Pokora
Dobrý den, řešíme, to co popisujete, je taková hygienická noční můra. Prodávající musí udělat vše co je v jeho silách pro zabránění kontaminace potravin. Takže personál vyškolit, poskytnout mu podávací náčiní a kontrolovat, zda personál tyto pomůcky používá.
Čtenářský dotaz
Reklamace zboží bývá problém, pokud je vizuálně shodné s běžným. Například přemrzlé brambory. Vzhled je stejný, chuť odlišná. Jaké jsou správné postupy při řešení podobné reklamace? Pokud obchodník odmítá reklamaci přijmout, jak to dále řešit?
JIndřich Pokora
Dobrý den, na reklamaci máte lhůtu určenou občanským zákoníkem. Důležité je uplatnit reklamaci co nejdříve, pokladní doklad je výhodou. Pokud je reklamace odmítnuta, pak lze celou věc řešit soudně, což je poněkud na dlouhé lokte. Lze se obrátit i na příslušný úřad dozoru s podnětem. SZPI takových podnětů ročně dostáva cca 3500 a všechny jsou řešeny. U třetiny se pak podaří prokázat i jejich oprávněnost, tzn. u podnikatele je potvrzeno úřední kontrolou, že nepostupuje dle práva.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, mohu se zeptat jak je prověřována nezávadnost u zahraničních tepelně neupravených masných výrobků. Zejména u zrajících šunek typu Serano? Děkuji za odpověď, Jindra Poplachta.
JIndřich Pokora
Dobrý den, otázka směřuje asi na kontrolu mikrobiologických požadavků. My jsme se těmto výrobkům věnovali v roce 2010 a 2011 poněkud více a musím říci, že po této stránce se nejeví jako problémové. Je pravdou, že výjimečně se výrobky tohoto typu objeví i v systému rychlého varování, ale obecně lze říci že jsou bezpečné. Osobně mám tyto výrobky rád a nemám důvod se žádné značce vyhýbat. Samozřejmě citlivé skupiny osob musí kalkulovat s tím, že se jedná o výrobky tepelně neopracované s potenciálně možným výskytem např. Listeria monocytogenes.
Čtenářský dotaz
Jak teda poznat falšované nebo špatně označené potraviny od zdravich?
JIndřich Pokora
Dobrý den, otázka poněkud široká. Držete se dle možností českých výrobků, tam je poměrně jistota, že moc problémů nebude. Nechci si ohřívat státněúřední polévku, je ale faktem že u falšovaného vína, burčáku,kakaa, káva, marmelád, masných nebo mléčných výrobků, medu a ovocných šťáv řadový spotřebitel nemá šanci sám poznat, že je klamán.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, mohl byste prosím zmínit prodejny/řetězce, které z Vašich kontrol pravidelně vycházejí dobře? Můžete také prosadit lepší a jednoznačné popisky toho, co potraviny obsahují? - Máte nějaký plán v této oblasti? Děkuji za odpověď,
JIndřich Pokora
Dobrý den, jsou to hlavně ty, o kterých se na našem webu moc nepíše. Co se týče označování potravin, bylo v roce 2011 vydáno nařízení Evropské komise č. 1169, které by mělo povinnosti v této oblasti upřesnit. Pokud ale očekáváte automaticky větší písmo na kontrastním pozadí a automatické uvádění země původu, pak Vás musí zklamat. SZPI v oblasti označování velmi úzce spolupracuje s POtravinářskou komorou ČR. Zcela sobecky tak preventivně předcházíme možným problémům při kontrolách. České výrobce se pokoušíme navádět k tomu, aby byli hrdí na své výrobky a označovali je údajem o výrobci a zemi původu.
Čtenářský dotaz
Dobrý den. V řetězci Makro na konzervách vyměňují obaly na konzervách. Na víčku je jiné datum spotřeby. Ananas,fazole..,setkali jste se s tím při kontrole? Děkuji za odpověď.
JIndřich Pokora
Dobrý den, nesetkali a děkuji za podnět, který prošetříme. A všem děkuji za dotazy, věřím že čtenáři Ekonomu se již s klamavými praktikami v našich maloobchodech nebudou nadále setkávat
Související